آمار-ارگان-های-دولتی-دقیق-و-قابل-اعتماد-نیست

یک روز پس از حملۀ انتحاری در مرکز آموزشی "موعود" در ساحۀ دشت برچی کابل، مقامات امنیتی و صحی افغانستان آمار دقیق تلفات را ارائه نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: وزارت امور داخلۀ افغانستان شمار کشته شدگان این رویداد را بیش از ۵۰ تن اعلام کرده است. این وزارت همچنان گفته است که در آن رویداد بیش از ۷۰ تن دیگر مجروح شد.

اما وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که در آن رویداد ۴۰ تن کشته و ۶۷ نفر دیگر مجروح شده است.

حالا مشخص نیست که دقیقاً در این رویداد مرگبار چه تعداد افراد هلاک گردیدند. اضافه بر این، دیگر مشخصات هویتی قربانیان این حمله نیز، همانند دیگر رویداد های مشابه به آن، واضح نشده است.

مقامات های افغان برای ارائۀ اینگونه آمار ناهمگون چه توجیۀ دارند؟

آقای مجروح گفت که وزارت صحت عامه معلومات "تلفات رویدادهای امنیتی را از کابل امبولانس و اتاق عاجل شفاخانه ها به رسانه ها می دهند اما وزارت داخله معلومات را با استفاده از منابع استخباراتی به مطبوعات می رسانند".

مسوولیت رویداد حملۀ روز چهارشنبه در غرب کابل را گروه دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته است.

داعش در گذشته نیز حملات مشابهی را بر مراکز مذهبی و اجتماعات شیعیان در کابل و سایر شهر های افغانستان انجام داده اند، اما در رویداد روز چهارشنبه یک مرکز آموزشی هدف حمله قرار گرفته که قربانیان آن تنها شیعیان نبودند.

به گزارش سازمان ملل متحد، هزاران افغان سالانه در درگیری های مسلحانه جان خود را از دست می دهند، اما به جز ملل متحد، آمار و هویت کامل قربانیان جنگ افغانستان به نشر نمی رسد.

حکومت افغانستان حتا هویت منسوبین کشته و مجروح شده در جنگ را نیز به طور علنی اعلام نمی کند.

آمار ارگان های دولتی دقیق و قابل اعتماد نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد