اداره-محیط-زیست-از-آمادگی-کامل-خبر-می‌دهد

هم‌زمان با نزدیک شدن فصل زمستان، شهروندان کشور به ویژه باشندگان کابل از آلودگی هوا انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت سرپرست باید در این زمینه اقدامات جدی را روی دست گیرد.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از شهروندان کشور به آژانس افغان نیوز می‌گویند که با نزدیک شدن فصل زمستان، آلودگی هوا در شهر کابل افزایش می‌یابد.

مبین همدرد، یکی از شهروندان کابل می‌گوید که در زمستان آلودگی هوا به حدی افزایش می‌یابد که گشت و گذار از طرف صبح و شام برای مردم دشوار می‌شود. به گفته او با افزایش آلودگی هوا در کابل بیماری‌های مختلف نیز در میان شهروندان افزایش می‌یابد.

همدرد می‌گوید که یکی از عوامل و منابع آلوده کننده هوا در فصل زمستان استفاده شهروندان از مواد سوختی مانند زغال‌سنگ، چوب، رابر و پلاستیک می‌باشد که برای گرم نمودن خانه‌های استفاده می‌کنند.

او می‌گوید که حکومت باید برای جلوگیری از آلودگی هوا، کمبود برق را در فصل زمستان مرفوع و زمینه دسترسی شهروندان به مواد سوختی تصیفه شده را به قمیت ارزان مهیا نماید.

در همین حال، رامین هاشمی، داکتر در بخش امراض داخله می‌گوید که با فرار رسیدن زمستان بیماری‌های مختلف تنفسی از جمله گلو دردی، سرفه، نفس تنگی افزایش می‌یابد که یکی از عوامل عمده چنین بیماری‌ها، هوای آلوده می‌باشد.

به باور آقای هاشمی، مواد سوختی مانند زغال‌سنگ، مواد نفتی بی‌کیفیت و سایر اشیایی که برای سوخت استفاده می‌شود، باعث آلودگی هوا در فصل زمستان می‌شود و تنفس هوای آلوده سبب بیماری‌های تنفسی در میان شهروندان می‌شود.

کارشناسان محیط زیست، آلودگی هوا را یک مشکل جدی جهانی خوانده و میگویند که هرچند افغانستان سهم اندک در تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا دارد اما؛ بیشترین زیان را مردم افغانستان می‌بینند و ششمین کشور متضرر تغییرات آب‌وهوا است.

عزت الله صدیقی، کارشناس محیط زیستی گفت که مهمترین موضوع در محیط زیست یا تغییرات اقلیم در شهر کابل و یا سایر ولایت‌های کشور موضوع مشکل آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

به گفته آقای صدیقی نبود انرژی سوخت معیاری در کشور یکی از عوامل آلودگی هوا است که مردم در فصل زمستان از مواد سوختی غیر معیاری مانند پلاستیک، تایر کهنه و سایر مواد دودزا  استفاده می‌کنند که در آلودگی هوا نقش عمده دارد.

به باور او، آلودگی هوا و گازات گل‌خانه‌ای نقش به‌سزایی در خشک‌سالی، آلودگی هوا و باران‌های فصلی همراه با سیلاب‌ها دارد که قربانی آن مردم است. 

در پیوند به افزایش آلودگی هوا، شریف الله پیروز، استاد دانشگاه می‌گوید که موضوع تغییر اقلیم امروزه در تمام جهان یک موضوع حاد است و افغانستان ششمین کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی می‌باشد که ۰،۰۸ فیصد در تغیرات اقلیمی نقش دارد.

آقای پیروز افزود که خشک‌سالی و گرم شدن هوا یکی از عوامل باران‌ و سیلاب‌های فصلی و آلودگی هوا  است که افغانستان نیز از آن زیان‌های جدی دیده است.

با این حال، انجنیر طوفان جبران، آمر تنظیم و کنترول آلودگی هوای اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفت که این اداره طرح‌های دراز و کوتاه مدت را جهت جلوگیری و کاهش آلودگی هوا در پنج شهر بزرگ به ویژه شهر کابل روی دست دارد.

آقای جبران افزود که طرح کوتاه مدت این اداره برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا شش ماهه است که از ماه میزان آغاز و تا پایان حوت ادامه دارد. او گفت که طرح دراز مدت اداره ملی حفاظت از محیط زیست پنج ساله است که در سال آینده به‌روز خواهد شد. 

به گفته آمر تنظیم و کنترول آلودگی هوای اداره ملی محیط زیست در طرح شش‌ماهه فعالیت‌های صنعتی، فابریکه‌های تولیدی، حمام‌ها، حوض‌های آب‌بازی و وسایط نقیله کنترول می‌شود که در سال روان ریاست ترافیک کابل، 13 ایست بازرسی جهت توقف موترهای دودزا ایجاد کرده است.

او عوامل آلوده کننده هوا را در کل دو نوع؛ طبیعی و غیر طبیعی یا مصنوعی عنوان کرده و گفت که فعالیت‌های صنعتی، کارخانه‌های تولیدی و حمام‌ها از جمله عوامل مصنوعی و طوفان، گردو خاک و خشک‌سالی‌ها از جمله عوامل طبیعی است.

به گفته آقای جبران دو عامل عمده؛ کثرت جمعیت و استفاده بیش از 600 هزار خانه مسکونی از مواد سوختی غیر معیاری در آلودگی هوای کابل نقش عمده دارد.

او تاکید کرد که این اداره تنها می‌تواند فعالیت‌های صنفی را مورد کنترول قرار دهد و در صورت تخطی با مالکان آنها برخورد قانونی انجام دهد اما، در زمینه نقش خانه‌های مسکونی در آلودگی هوا این اداره تنها می‌تواند به خانواده‌ها توصیه انجام دهد تا از مواد سوختی دودزا و آلوده کننده استفاده نکنند.

 

رحمت الله کریمی

اداره محیط زیست از آمادگی کامل خبر می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد