افغانستان-از-تغییرات-اقلیمی-به-شدت-آسیب-می‌بیند

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده که افغانستان ۰.۰۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ اوچا امروز (یک‌شنبه، 12 قوس) در ایکس نگاشته است که افغانستان یکی از کشورهایی است که آسیب شدید از تغییرات اقلیمی دیده است اما؛ کم‌ترین سهم را در بروز اثرات آن دارد.

اوچا گفته است: «ما باید برای «راه‌حل‌های عادلانه در مورد تغییرات اقلیمی متحد شویم و از کشورهایی که در خط مقدم آسیب‌پذیری از این تغییرات هستند حمایت کنیم».

این در حالی است که امارت متحده عربی میزبان بیست‌وهشتمین نشست سازمان ملل  در مورد تغییرات اقلیمی موسوم به COP28 است.

در این نشست در کنار سایر موضوعات، روی اثرات ناگوار تغییرات اقلیمی در افغانستان نیز مورد بحث صورت گرفته است.

روزا اوتونبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل  در افغانستان (یوناما)، طی سخنرانی در این نشست گفته که تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم افغانستان اثرات بدی به‌شمول بیماری‌ها، فقر، مهاجرت و آواره‌گی گذاشته است.

رییس یوناما از عدم حضور نمایندگان حکومت سرپرست در بیست‌و هشتمین نشست اقلیمی این‌ سازمان انتقاد کرده و گفته است که شوک‌ها و فشارهای اقلیمی همچنان بر زندگی روزمره میلیون‌ها افغان تاثیر می‌گذارد.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته اداره ملی حفاظت از محیط زیست با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که افغانستان باید بدون ملاحظات سیاسی در بیست‌و هشتمین نشست سازمان ملل در مورد تغییر اقلیم دعوت می‌شد.

در اعلامیه آمده است که اداره ملی حفاظت از محیط زیست با در نظر داشت اهمیت اشتراک در بیست و هشتمین نشست تغییر اقلیم سازمان ملل، از پیش طرح جامع به منظور دفاع از موقف افغانستان و بازتاب نیازمندی‌های اساسی مردم آسیب دیده از تغییرات اقلیمی، تسریع روند کمک‌های مالی، پیگیری پروژه‌های تعلیق شده محیط زیستی را تهیه کرده بود تا در این نشست ارائه نماید.

افغانستان از تغییرات اقلیمی به شدت آسیب می‌بیند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد