افتتاح-چهارمین-مرکز-تشخیص-ویروس-کرونا-در-کابل

وزارت صحت عامه در همکاری با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، چهارمین مرکز تشخیص «کوئید ۱۹» را در کابل افتتاح کرد.

به گزارش افغان نیوز: نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری امروز (دوشنبه، 11 حمل) در یک نشست خبری مشترک با فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت که این لابراتوار با تمام تجهیزات و 18 «پرسونل صحی» در اختیار وزارت صحت قرار می‌گیرد و این وزارت را در تشخیص ویروس کرونا کمک می‌کند.

درانی گفت که تجهیزات و لابراتوارهای وزارت زراعت در ولایات نیز در اختیار وزارت صحت قرار داده می‌شود. او گفت که به‌زودی لابراتوارهای وزارت زراعت در ولایت بلخ برای تشخیص ویروس کرونا در اختیار وزارت صحت قرار داده می‌شود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه نیز ضمن تشکری از همکاری وزارت زراعت، گفت که امیدوار است ظرفیت تشخیص لابراتوارهای وزارت زراعت تا 300 نمونه در روز افزایش یابد.

آقای فیروز همچنان گفت که رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور در حال افزایش است و به همین منظور تلاش می‌شود تا ظرفیت تشخیص این ویروس نیز افزایش یابد.

وی گفت که تا یک هفته‌ی آینده روزانه تا یک هزار نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در کشور تشخیص خواهد شد و در یک ماه آینده نیز این رقم به دو هزار افزایش خواهد یافت.

وزیر صحت عامه گفت که به‌زودی در ولایت‌های بلخ، قندهار و قندوز لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا فعال می‌شود. او گفت که در نخست لابراتوار تشخیص کرونا در بلخ به همکاری وزارت زراعت با ظرفیت تشخیص 300 تا 400 نمونه در روز فعال خواهد شد.

به گفته‌ی او، تا کنون علاوه بر کابل، لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا در هرات با ظرفیت تشخیص 150 نمونه در روز و در ننگرهار با ظرفیت تشخیص 100 نمونه در روز فعال شده است.

او گفت به هر اندازه که ظرفیت تشخیص ویروس کرونا افزایش یابد، به همان اندازه سرعت شناسایی و تشخیص افزایش مشکوک نیز افزایش می‌یابد.

وزیر صحت عامه همچنان گفت که تا اول ماه اپریل سال جاری میلادی، چین ده هزار کیت تشخیص کرونا را در اختیار افغانستان قرار می‌دهد. آقای فیروز گفت که این کیت‌ها ظرفیت تشخیص 500 هزار نمونه‌ی مشکوک به کرونا را دارند.

آقای فیروز تأکید کرد که شیوع ویروس کرونا در کشور به‌گونه‌ی تصاعدی در حال افزایش است. او در عین حال گفت که افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه در وضعیت خوبی قرار دارد، اما به این معنی هم نیست که نسبت به گسترش ویروس کرونا نگران نباشیم.

او گفت که دلیل وضعیت خوب افغانستان نسبت به کشورهای همسایه در سرعت تشخیص و افزایش ظرفیت تشخیص ویروس کرونا است.

وزیر صحت عامه از مردم خواست که تدابیر وقایوی را مراعات کنند، زیرا به گفته‌ی او، کرونا نه واکسین دارد و نه دارویی برای درمان. وزیر صحت همچنان از مردم خواست که برای جلوگیری از مبتلاشدن افراد بیشتر به این ویروس، از دست دادن و بغل‌کشی و شرکت در تجمعات زیاد خودداری کنند.

این درحالی است که شمار مجموعی افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور به ۱۴۱ نفر رسیده است. این رقم شامل چهار سرباز مأموریت حمایت قاطع که در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نمی‌شود.

افتتاح چهارمین مرکز تشخیص ویروس کرونا در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد