افغانستان-در-تولیدات-آهن‌آلات-به-خودکفایی-رسیده-است

رییس اجرایی اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن کشور می‌گوید که افغانستان در تولید فلزات از جلمه سیخ‌گل، آهن و گادر به خودکفایی رسیده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالنصیر رشتیا، رییس اجرایی اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن کشور در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که سکتور فولاد پس از تحولات سیاسی در کشور توانسته است به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست یابد.

آقای رشتیا افزود که در حال حاضر ۵۰ فابریکه ذوب آهن در کشور فعالیت دارد که ۸۰ درصد نیازمندی‌های کشور را فراهم می‌کند. به گفته‌ او این فابریکه‌ها در شهرهای بزرگ از جمله کابل، قندهار، هرات و ننگرهار فعالیت دارند.

او بیان داشت که پس از تحولایت سیاسی در کشور، ۵۰ درصد فابریکه‌های که در دوره جمهوریت فعالیت آنها متوقف شده بود، دوباره آغاز به کار نموده و زمینه کار را برای جوانان کشور فراهم کرده است.

رییس اجرایی اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن کشور تاکید کرد که با ایجاد فابریکه‌های جدید در کشور و فعالیت دوباره چندین فابریکه طی دو سال گذشته، برای بیش‌از ۲۰ هزار نفر به گونه‌ای مستقیم و برای بیش‌از ده‌ها هزار تن دیگر به طور غیر مستقیم زمینه کار و شغل فراهم شده است.

آقای رشتیا می‌گوید که فساد در نظام جمهوریت سبب شده بود که تولیدات خارجی به نرخ ارزان‌تر وارد بازار‌های کشور شود و فابریکه‌های داخلی را ورشکست نماید اما؛ پس‌از تغییرات سیاسی در کشور فساد در گمرکات از بین رفته و افغانستان در بخش تولید فلزات از جمله سیخ‌گل، گادر و چند فلز دیگر به خود کفایی رسیده است.

او با اشاره به وجود معادن آهن در کشور گفت که تاکنون فابریکه‌های ذوب آهن از معادن آهن استفاده نکرده و ۹۸ درصد مواد تولیدی کارخانه‌های آهن را ذوب و بازیابی آهن‌‌آلات کهنه تشکیل می‌دهد.

رشتیا تصریح می‌کند که اگر امارت اسلامی در قسمت استخراخ معادن آهن تلاش نماید و آن را به دوطلبی واگذار نماید، بیشتر مشکلات فابریکه‌های ذوب آهن حل خواهد شد.

رییس اجرایی اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن اضافه کرد که در دولت پیشین آهن‌آلات کهنه به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان قاچاق می‌شد که هم اکنون جلو آن گرفته شده است.

رشتیا در مورد کارمندان تخنیکی فابریکه‌های تولید آهن گفت که مشکل اساسی در بخش صنعت کشور، نبود و یا کم‌بود نیروی بشری متخصص و مسلکی است و از همین رو بیشتر کارمندان فنی فابریکه‌های ذوب آهن از کشورهای چین، هند و پاکستان می‌باشند.

به باور رشتیا تولیدات فابریکه‌های ذوب آهن کشور از لحاظ کیفیت به مراتب بالاتر از محصولات خارجی در سطح منطقه است اما؛ هنوز نیازمند همکاری حکومت است. او خواستار حمایت دولت از صعنت‌کاران کشور شده و گفت که امارت اسلامی باید تولیدات مشابه را ممنوع و یا تعرفه‌های گمرکی را بر آن‌ها افزایش دهد.

رییس اجرایی اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن می‌گوید که حکومت سرپرست برای تشویق صنعت‌کاران و سرمایه‌گذران باید «مشکلات کمبود برق را حل نماید و مالیه را کاهش و زمین رایگان در اختیار آنان قرار دهد».

او از دولت و شهروندان کشور خواستار استفاده از تولیدات داخلی کشور است و می‌گوید که باید تمام ارگان‌های دولتی و شهروندان کشور از تولیدات داخلی استفاده نماید.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

افغانستان در تولیدات آهن‌آلات به خودکفایی رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد