بیش-از-۳۱-هزار-غیر-نظامی-طی-۱۲-سال-کشته-شدند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا اوایل سال جاری میلادی، ۳۱هزار و ۱۱۳ غیرنظامی در این کشور کشته و ۶۲هزار و ۶۶۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش افغان نیوز: براساس بررسی تازه‌ای این کمیسیون، گروه طالبان طی این مدت عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

ذبیح‌‎الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که بیش از چهار هزار کودک و بیش از دو هزار زن نیز مشمول قربانیان هستند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم از دولت و گروه طالبان خواست که برای کاهش خشونت‌ها اعلام آتش‌بس فوری کنند.

در گزارش گفته شده که کمیسیون حقوق بشر انتظار دارد پس از صلح هم یک مکانیزم ملی جبران خسارت به پاسخ قربانیان جنگ ایجاد شود و دسترسی قربانیان به عدالت در محور گفتگوهای صلح قرار گیرد.

حدود سه روز پیش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با نشر گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال 2021 در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، 29 درصد افزایش یافته است.

یوناما در گزارش تازه‌اش گفته که در سه ماه اول سال 2021 میلادی در افغانستان 573 غیرنظامی کشته و یک هزار و 210 تن دیگر زخمی شده‌اند.

براساس گزارش سازمان ملل، عامل 61 درصد تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری مخالفان مسلح دولت بخصوص گروه طالبان بودند.

بیش از ۳۱ هزار غیر نظامی طی ۱۲ سال کشته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد