افغان‌ها-دو-راه-بیشتر-ندارند؛-جنگ-یا-تفاهم-سیاسی-

نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که افغان‌ها پس از خروج نیروهای خارجی، از گزینه‌های «تفاهم سیاسی» و «یک جنگ طولانی» باید یکی را انتخاب کنند.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۷ ثور) در نشست استماعیه‌ی کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا مطرح کرده است.

وی در عین حال تاکید نموده است که به باور او، دولت کنونی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، به‌زودی سقوط نخواهد کرد.

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده است که رهبران افغان از اشتباهات گذشته‌ی‌شان، زمانی‌که نیروهای اتحاد شوروی از افغانستان خارج شدند آموخته باشند.

به‌گفته‌ی او، تلاش یک جناح به‌خاطر اعمال اراده‌ی خود با استفاده از زور بر جناح‌های دیگر، نتیجه نداده و به آوردن ثبات و پیشرفت نیز منجر نشده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان صحبت‌هایش گفته است که طالبان می‌توانند با ترک خشونت به یک جریان سیاسی تبدیل شود و یک توافق صلح را بپذیرند.

خلیل‌زاد همچنان گفته است که اگر طالبان بخواهند در برابر رسیدن به یک توافق سیاسی مانع ایجاد کنند و راه نظامی را برای رسیدن به قدرت استفاده کنند، با مخالفت امریکا و کشورهای منطقه مواجه خواهند شد.

این درحالی است که امریکا و ناتو تصمیم گرفته‌اند که تمامی نیروهای‌شان را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کنند و این روند از همین اکنون آغاز شده است.

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور نه تنها به انزوا نمی‌رود، بلکه فصل نو مناسبات بین‌المللی را رقم خواهد زد.

افغان‌ها دو راه بیشتر ندارند؛ جنگ یا تفاهم سیاسی!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد