تغییرات-اقلیمی-محور-گفتگوی-برادر-و-عادل‌گیرییف

ملا برادر در دیدار با مشاور رییس جمهور روسیه می‌گوید که افغانستان یکی از کشورهای جهان است که از اثر تغییرات اقلیمی آسیب‌های زیادی متحمل شده و در این زمینه با افغانستان هیچ‌گونه همکاری صورت نگرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت سرپرست امروز (دوشنبه، ۲۳ دلو) در خبرنامه‌ای نگاشته است که ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا با روسلان عادلگیرییف مشاور رییس جمهور کشور روسیه در امور تغییرات اقلیمی ملاقات نمود.

در این خبرنامه آمده است که برادر بر حضور نماینده افغانستان در نشست‌های بین‌المللی تغییر اقلیم تاکید کرد و گفته است: افغانستان یکی از کشورهای است که از اثر تغییرات اقلیمی آسیب‌های زیادی متحمل شده اما؛ در این زمینه با افغانستان هیچ‌گونه همکاری از سوی جامعه جهانی صورت نگرفته است.

معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا در این خبرنامه به نقل از ملا برادر نوشته است: «افغانستان و روسیه روابط سیاسی - اقتصادی خوبی دارند و هر دو طرف باید برای گسترش این روابط با یکدیگر همکاری نمایند و اجازه ندهند کسی به این روابط شان آسیب برساند و اکنون با تامین امنیت در افغانستان، محیط بهتر از گذشته برای سرمایه گذاری مهیا گردیده است و سرمایه‌گذاران روسی می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری نمایند».

در این خبرنامه به نقل از ادلگریف، مشاور رییس جمهور روسیه نوشته است که با امنیت کامل در افغانستان، تعدادی زیادی از سرمایه‌گذاران روسی آماده سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند

بر بنیاد این خبرنامه آمده است که روابط دوجانبه اقتصادی و تجارتی میان حکومت سرپرست و روسیه، سرمایه‌گذاری روسی‌ها در افغانستان و گسترش روابط سیاسی از دیگر محورهای گفتگوی دو طرف بوده است.

با این حال، نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد همواره از تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی بر زنده‌گی مردم افغانستان هشدار داده‌اند و خواستار کمک جامعه جهانی برای مقابله با تاثیرات تغییرات اقلیمی در کشور شده‌اند‌.

در همین رابطه حافظ عزیز‌الرحمن، رییس عمومی اداره ملی محیط زیست نشستی را به‌منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی و تدوین پالیسی‌ با استادان و متخصصان خارجی که در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پوهنتون ننگرهار اشتراک کرده بودند، برگزار کرد.

این اداره می‌گوید، استادان و متخصصان خارجی در این نشست، طرح‌ها و نظریه‌های شان را در پیوند به مبارزه با تغییرات اقلیمی و ایجاد محیط زیست مصوون ارائه کرده‌اند از آن برای ایجاد پالیسی‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی استفاده خواهد شد.

همچنان استادان و متخصصان در این نشست گفتند که در حال حاضر در افغانستان امنیت سراسری تأمین است و نیز افزودند که تصویر واقعی افغانستان را به جهان ارائه خواهند داد.

این در حالی است که افغانستان در میان ۱۰ کشور آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و حوادث‌ طبیعی قرار دارد و برای سومین سال پیهم خشک‌سالی شدید را تجربه می‌کند و مقام‌های ا.ا همواره تاکید کرد است که افغانستان باید در نشست‌های بین‌المللی در مورد تغییرات اقلیمی حضور داشته باشند.

کارشناسان محیط زیست، آلودگی هوا را یک مشکل جدی جهانی خوانده و میگویند که هرچند افغانستان سهم اندک در تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا دارد اما؛ بیشترین زیان را مردم افغانستان می‌بینند و ششمین کشور متضرر تغییرات آب‌وهوا است.

عزت الله صدیقی، کارشناس محیط زیستی به آژانس افغان نیوز گفت که مهمترین موضوع در محیط زیست یا تغییرات اقلیم در شهر کابل و یا سایر ولایت‌های کشور موضوع مشکل آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

به گفته آقای صدیقی نبود انرژی سوخت معیاری در کشور یکی از عوامل آلودگی هوا است که مردم در فصل زمستان از مواد سوختی غیر معیاری مانند پلاستیک، تایر کهنه و سایر مواد دودزا  استفاده می‌کنند که در آلودگی هوا نقش عمده دارد.

به باور او، آلودگی هوا و گازات گل‌خانه‌ای نقش به‌سزایی در خشک‌سالی، آلودگی هوا و باران‌های فصلی همراه با سیلاب‌ها دارد که قربانی آن مردم است. 

در پیوند به افزایش آلودگی هوا، شریف الله پیروز، استاد دانشگاه می‌گوید که موضوع تغییر اقلیم امروزه در تمام جهان یک موضوع حاد است و افغانستان ششمین کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی می‌باشد که ۰،۰۸ فیصد در تغیرات اقلیمی نقش دارد.

آقای پیروز افزود که خشک‌سالی و گرم شدن هوا یکی از عوامل باران‌ و سیلاب‌های فصلی و آلودگی هوا  است که افغانستان نیز از آن زیان‌های جدی دیده است.

با این حال، انجنیر طوفان جبران، آمر تنظیم و کنترول آلودگی هوای اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفت که این اداره طرح‌های دراز و کوتاه مدت را جهت جلوگیری و کاهش آلودگی هوا در پنج شهر بزرگ به ویژه شهر کابل روی دست دارد.

آقای جبران افزود که طرح کوتاه مدت این اداره برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا شش ماهه است که از ماه میزان آغاز و تا پایان حوت ادامه دارد. او گفت که طرح دراز مدت اداره ملی حفاظت از محیط زیست پنج ساله است که در سال آینده به‌روز خواهد شد. 

آژانس افغان نیوز؛ رحمت کریمی

تغییرات اقلیمی محور گفتگوی برادر و عادل‌گیرییف

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد