تلاش‌ها-برای-تکمیل-کار-شبکه-فایبر-نوری-جریان-دارد

مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند که با ایجاد ۲۷۹ سایت مخابراتی، مشکلات شهروندان در زمینه دسترسی به خدمات مخابراتی در ۱۸ ولایت و ۳۲۰ ولسوالی مرفوع خواهد شد.

به گزارش افعان نیوز؛ عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که این سایت‌های مخابراتی در فاریاب، زابل، پکتیا، کندز، قندهار و شماری دیگر ولایت‌های کشور ایجاد می‌شود که در آینده نزدیک شهروندان این ولایت‌ها از خدمات تلفنی و انترنت بهره‌مند خواهد شد.

آقای الکوزی می‌گوید که این پروژه شامل ۴۵۰ سایت می‌باشد که از این میان ۱۷۱ سایت تطبیق و ۲۷۹ سایت دیگر آن از سوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) تکمیل خواهد شد.

او درباره بلند بودن بهای انترنت گفت که افغانستان انترنت را از کشور‌های آسیای جنوبی و آسیایی مرکزی خریداری می‌کند تا به افغانستان می‌رسد و به شبکه‌های مخابراتی تقسیم می‌شود، هزینه‌بر است.

آقای الکوزی افزود که این وزارت در تلاش است تا کار باقی مانده شبکه فایبر نوری را در افغانستان تکمیل کند و با تکمیل شدن این شبکه در کشور سرعت انترنت افزایش و قیمت آن کاهش خواهد یافت.

او درباره مشکلات و انتقاد شهروندان کشور از پایین آمدن کیفیت مخابراتی شرکت ام‌تی‌ان گفت که این شرکت تا پایان سال میلادی در افغانستان فعالیت دارد و در آغاز سال ۲۰۲۴ این شرکت با نام (M- ONE) در کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که تغییرات پیش آمده در این شبکه‌ مخابراتی به حساب‌ کاربران شرکت ام‌تی‌ان تاثیر ندارد و تنها نام این شرکت تغییر می‌کند.

الکوزی درباره توزیع نشدن سیم‌کارت‌ در بازار گفت این وزارت در تلاش است تا سیم‌کارت‌های غیر قانونی را از بازار جمع‌آوری کند و سیم‌‌کارت‌های که تاهنوز راجستر نشده، راجستر آنها تکمیل و بعد از آن سیم‌کارت‌های خام وارد بازار خواهد شد.

به گفته او در حال حاضر سیم‌کارت‌های غیر قانونی ممنوع است و ۲۲ الی ۲۳ میلیون جمعیت کشور سیم‌کارت‌های فعال دارند و بیش‌از ۱۲ میلیون دیگر از خدمات انترنت استفاده می‌کند.

این در حالی است که مقام‌های ا.ا روز چهارشنبه ( ۱۵ قوس) ۴۵۰ سایت مخابراتی را در ولایت‌های دور دست کشور افتتاح نموده و گفتند که ارزش مجموعی این سایت‌ها ۲۷.۵ میلیون دالر می‌باشد.

آنان گفتند که با تکمیل شدن این پروژه‌ها در ولایت‌های دور دست کشور مشکلات شهروندان در زمینه دسترسی به خدمات مخابراتی حل و برای شماری از شهروندان کشور زمینه کار فراهم خواهد شد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تلاش‌ها برای تکمیل کار شبکه فایبر نوری جریان دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد