توافق-نامه-صلح-بین-دولت-و-حزب-اسلامی-به-امضاء-رسید

توافقنامه صلح دولت با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار امروز توسط نمایند‎گان دو طرف و شورای عالی صلح کشور به امضاء رسید.

به گزارش افغان خبر؛ توافق نامه صلح بین دولت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز (پنج شنبه 1 میزان) طی نشست سه جانبه به امضاء رسید.

توافقنامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار توسط نمایندگان سه طرف آقایان حنیف اتمر مشاور شورای امنیت به نمایندگی از دولت، امین کریم به نمایندگی از حزب اسلامی حکمتیار و عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح کشور با حضور داشت پیر سید احمد گیلانی به امضاء رسید.

محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت در مراسم امضاء تفاهم نامه بین حزب اسلامی و دولت گفت؛به اساس این توافق نامه دولت ضمانت می‌کند که در بدل برقراری آتش بس، به گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران حزب اسلامی مصونیت قضایی اعطا کند.

اتمر افزود؛ دولت زمینه آمدن رهبر حزب اسلامی را در داخل کشور نیز فراهم میکند.

مشاور شورای امنیت گفت؛ تعهدات مشترک هر دو جانب در توافقنامه صلح شامل پایان جنگ، تامین صلح و امنیت، پابندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یک‌پارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام کشور می‌شود.

آقای اتمر بیان داشت؛ به اساسی توافق نامه رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در کلیه زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات از سوی دولت فراهم می‌شود.

براساس این توافق، دولت همچنین متعهد می‌شود تمام زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده اند و کسانیکه ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد،را آزاد کند.

از سوی دیگر پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح کشور گفت؛ " من از هر دو طرف یعنی دولت و حزب اسلامی میخواهم که در عملی شدن مواد توافق نامه صلح تلاش کنند".

پیر گیلانی از گروه‌ طالبان نیز خواست که همانند حزب اسلامی به پروسه صلح بپیوندند و دیگر به جنگ و خون ریزی پایان دهند.

در همین حال محمد کریم امین نماینده حزب اسلامی نیز گفت؛ گفتگوی صلح بین حزب اسلامی و دولت از دو سال به این سو آغاز شده بود که در این مدت با مشکلات زیاد روبرو بوده، اما امروز این روند به اتمام رسید.

امین گفت؛ حزب اسلامی هیچ خواست جز منافع مردم کشور از دولت نکرده است و این حزب تلاش میکند تا صلح در سراسر کشور عملی شود.

نماینده حزب اسلامی بیان کرد؛ حزب اسلامی به دنبال قدرت در داخل نظام نیست و تنها خواست این حزب برقراری امنیت و حاکمیت مردم است.

توافقنامه صلح بین حزب اسلامی و دولت در شش صفحه و 25 ماده تنظیم گردیده، که توسط گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان به امضا می‌رسد و پس از ان نافذ شمرده میشود.

حزب اسلامی شاخه حکمتیار یکی از چهار گروه اصلی شورشی در کنار گروه طالبان، شبکه حقانی و گروه تروریستی داعش است که پیش از این علیه دولت می‌جنگیدند.

توافق نامه صلح بین دولت و حزب اسلامی به امضاء رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد