حادثه‌ی-کندز-باید-به-صورت-جدی-و-همه-جانبه-بررسی-شود

اعضای مجلس سنا می‌گویند؛ حادثه‌ی کندز که در آن بیش از ۳۰ غیر نظامی کشته شدند؛ باید به شکل جدی و همه جانبه بررسی شود و از طالبان نیز خواسته شد تا غیر نظامیان را بعنوان سپر انسانی استفاده نکنند.

به گزارش افغان خبر؛‌ مجلس سنا از نیروهای امنیتی و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان میخواهد که در عملیات خود بیشتر توجه کنند تا به غیر نظامیان آسیب نرسد.

سناتوران می‌گویند؛ طالبان در بسیاری موارد از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و نیز مساجد را سنگر جنگ با نیروهای امنیتی درکشور می سازند.

محمد علم ایزدیار یک عضو مجلس سنا گفت: "تلفات افراد ملکی از گذشته‌های دور در کشور مورد بحث بوده است. هر فرد ملکی حتی اگر مربوط به خانواده‌های دشمن باشد نیز باید جانش حفظ گردد؛‌ اما تروریستان از غیر نظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کنند که تشخیص آن به توجه بیشتر نیاز است".

آقای ایزدیار با ذکر آن که طالبان باید مردانه بجنگند، افزود، دشمن از خانه های مردم ملکی و حتی مساجد به عنوان سنگر استفاده کرده و بر نیروهای امنیتی کشور تیر اندازی می کنند که اگر توجه نشود، این مساله برای نیروهای امنیتی کشور خطرناک است.

حنیف حنفی یکی دیگر از اعضای مجلس سنا گفت: "اگر نیروهای امریکایی حملات هوایی شان را بر خانه های ما ادامه دهند، شورای ملی باید زمینه توافقنامه امنیتی با آمریکا تجدید نظر نماید".

عبدالله قرلق منشی مجلس سنا نیز به شرح حادثه شب پنجشنبه کندز پرداخت و گفت: شب پنجشنبه هفته گذشته شماری زیادی از طالبان به شمول ۴ تا ۵ فرمانده مشهور آنان در قریه بز قنداری جمع شده بودند و برای یک حمله دیگر بر شهر کندز برنامه ریزی می کردند.

آقای قرلق افزود، در ابتدا کوماندوها به همراه نیروهای حمایت قاطع، به این قریه پایین شده ولی طالبان آنان را محاصره کرده و در نتیجه شدت جنگ کوماندوها مجبور شده کمک هوایی بخواهند که در نتیجه حمله هوایی به شمول چند فرماندهان مشهور طالبان ۳۰ تن از افراد آنان نیز در حمله هوایی کشته شده اند؛ اما "بدبختانه" در این حمله هوایی افراد ملکی نیز کشته شده اند.

حسیب الله کلیمزی معاون دوم مجلس سنا هم تلفات غیر نظامیان در حادثه قندوز را غمناک خواند و گفت: "در حمله قندوز اگر نیروهای امنیتی بی احتیاطی کرده و یا طالبان از سپر انسانی کار گرفته اند، به هر شکل ممکن باید به حفظ جان غیر نظامیان توجه شود.

آقای کلیمزی افزود که عاملان این حادثه پس از پایان بررسی های هیات موظف، باید به صورت علنی محاکمه شوند.

ریاست جمهوری با توظیف هیاتی دستور بررسی این حادثه را داده است؛ اما سناتوران در مجلس سنا می گویند که نتایج بررسی هیات دولت باید اعلام شود؛ زیرا به گفته آنان هیات های که تا هنوز در مورد رخدادهای مختلف در کشور تشکیل شده نتایج تحقیقات اش به مردم اعلام نشده و اگر اعلام شده مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

حادثه‌ی کندز باید به صورت جدی و همه جانبه بررسی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد