خدمات-صحی-الکترونیکی-می-شود

وزارت صحت عامه برای نخستین بار نرم افزاری خدمات صحی آنلاین« سلام زندگی» را جهت بهبود عرضه خدمات صحی معرفی نمود.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه امروز دوشنبه( 7 – حوت) درکابل، طی مراسمی برای نخستین بار نرم افزار خدمات صحی آنلاین« سلام زندگی» را که از سوی کمپنی خصوصی بنام" آریا میدیکا" راه اندازی گردیده است، معرفی نمود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می گوید:« مشکلات شفاخانه های کابل، به خاطر کمبود بودجه، زیرساختارها و نداشتن امکانات لازم  نسبت به سایر ولایت ها زیاد می باشد.»

آقای فیروز می گوید که زیر ساختار شفاخانه های کابل بیش از 100 سال قدامت تاریخی دارند و همچنان مطابق یک میلیون نفوس ساخته شده اند.

او گفت، اکنون بیش از 4 میلیون نفوس درکابل زندگی می کنند و شفاخانه های موجود پاسخگویی نیازمندی های شهروندان نمی باشد.

وی علاوه نمود، درسال گذشته وزارت صحت عامه از 250 میلیون دالر بودجه انکشافی، حدود 88 درصد این بودجه را به مصرف رسانده بود. درحالیکه درسال جاری بودجه انکشافی وزارت صحت عامه 150 میلیون دالر اختصاص داده شده است.

او می گوید که از 60 درصد منابع مالی تنها 30 درصد آن بخاطر نداشتن زیرساختارهای درست، منابع محدود و نبود امکانات لازم در شفاخانه های مرکز به مصرف می رسد.

وی خاطر نشان ساخت، وزارت صحت عامه برای تجدید زیرساختار شفاخانه های کابل، جاهای مناسب را مطابق نیازمندی ها و نفوس شهر کابل درنظر گرفته است.

وزیر صحت عامه همچنان تاکید دارد که معاش داکتران و نرسنگ ها باید در سطح نیازمندی های آنان داده شود. وی می گوید که تلاش داریم تا نرسنگ را به تحصیلات عالی تبدیل نمائیم.

 او گفت، باید میان داکتران سیستم حسابدهی شفاف ایجاد گردد تا پس از این هر داکتر که در شفاخانه های خصوصی کار می نمایند، دیگر حق کار کردن در شفاخانه های دولتی را نداشته باشند.

وی تصریح نمود، وزارت صحت عامه تلاش دارد تا با همکاری سکتور خصوصی عرضه خدمات صحی را الکترونیکی نماید و همچنان حاضری تمام کارمندان و داکتران در شفاخانه ها الکترونیکی خواهد شد.

به گفته وزیر صحت عامه، سیستم الکترونیکی« سلام زندیگی» در گام نخست از دو شفاخانه" صحت طفل و شیخ زاهد" کار شان را آغاز خواهد نمود.

از سوی هم جمال ناصر منصوری، رئیس شرکت خصوصی" Enwest one" و" آریا میدیکا" که نرم افزار خدمات صحی آنلاین« سلام زندگی» را راه اندازی نموده است، می گوید که در کشور هنوز فرهنگ مرقبت وجود ندارد و تا مریض شان در بستر نه افتاده اند، تداوی نمی کنند.

خدمات صحی الکترونیکی می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد