در-ماه-اخیر؛-هزار-غیرنظامی-کشته-و-زخمی-شدند

رییس حوادث غیرمترقبه وزارت صحت عامه می گوید که در ۱۲ ماه اخیر در اثر حملات تروریستی و درگیری‌ها در افغانستان، بیش از ۱۶ هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: میرلیث مصطفی، رییس حوادث غیرمترقبه وزارت صحت عامه به صدای امریکا گفت که از اول سپتمبر سال 2018 میلادی تا روز یکشنبه هفته گذشته یعنی اول سمپتمبر سال 2019 میلادی، در 3 هزار و 717 واقعه جنگی، 16 هزار و 622 غیرنظامی افغان کشته و مجروح شده‌اند.

آقای مصطفی افزود که از این میان، 3 هزار و 110 تن کشته و 13 هزار و 511 تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر بنیاد این ارقام، 141زن و دو هزار 969 مرد شامل کشته‌ شده‌ها و یک هزار و 241 زن و 12 هزار و 270 مرد شامل مجروحین اند.

رییس حوادث غیر مترقبه وزارت صحت گفت: "بعضی وقت شده که حتی از منسوبین پولیس کرده، امبولانس‌های ما پیش (به محل رویداد) رسیده" است.

بر بنیاد معلومات وزارت صحت، بیشترین تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های مستقیم میان نظامیان افغان و گروه‌های مخالف مسلح دولت به میان آمده و پس از آن، انفجار مواد جاسازی شده، حملات انتحاری و حملات هوایی به ترتیب سبب وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان در یک سال گذشته در افغانستان شده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزرات داخله گفت که گروه‌های تروریستی و طالبان، به گونه عمدی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

اما آقای رحیمی گفت که نیروهای امنیتی افغان "هیچ‌گاهی" عمدی غیرنظامیان را هدف قرار نداده اند و در مواردی که به گونه اشتباهی سبب وارد شدن تلفات غیرنظامیان شده، عاملان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده اند.

شکرالله مشکور، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفت که این کمیسیون از تلفات غیرنظامیان نگران است و این کمیسیون حملات و عملیات‌های را که سبب تلفات غیرنظامیان شود، تقبیح می‌کند.

آقای مشکور افزود: "کمیسیون از حکومت و طالبان می‌خواهد که در برنامه‌ها و عملیات‌های شان مردم ملکی را نه تنها تلف نکنند؛ بلکه حفاظت آن ها هم شرط است. حکومت افغانستان براساس اصول و حقوق بشردوستانه بین المللی مکلف است که در تمام مسایل جنگی خود این قوانین، اصول و مقررات را رعایت کند".

این در حالی است که اخیرأ دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرد و خواستار کاهش خشونت در این کشور گردید.

در 12 ماه اخیر؛ 16 هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد