روزهای-عید-قربان-باید-قرنطینه-عمومی-اعلام-شود

فعالان مدنی کشور از حکومت و کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا می‌خواهند تا روز های عید قربان و یک روز قبل از آن "روز عرفه" را قرنطینه عمومی اعلام کند.

به گزارش افغان نیوز: زهرا یگانه مسوول نهاد خانۀ سبز، دیروز دوشنبه( 6، اسد ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که  بازار ها و مارکت ها از سوی شهرداری باید مسدود گردد و معاملات در مکان های باز صورت گیرد تا شهروندان همانند عید سعید فطر مصاب به ویروس کرونا نشوند.

وی افزود: وزارت حج و اوقاف نیز مکلف است تا از تمامی ملا امامان و خطیبان بخواهد که نماز عید را سریع اداء کرده و در خانه های شان بمانند. به گفته او، وزارت داخله نیز مسوول است که با متخلفین برخورد قانونی کرده تا تجربه تلخ عید گذشته تکرار نگردد.

از سوی هم، بریالی عمرزی رئیس موسسه ncd از حکومت و گروه طالبان خواست تا برای رسیدن به اهداف شان، به جای کشتن یکدیگر، راه مذاکره را اختیار کنند تا گفتگو های بین الافغانی اغاز گردد.

وی همچنان از طرف های درگیر جنگ در کشور خواست که در روز های عید سعید قربان آتش‌بس اعلام کنند و به چرخۀ خشونت های مرگ‌بار خاتمه دهند.

رئیس موسسه "ان دی سی "  تصریح کرد، تاکتیک های جنگی مرگ‌بار اخیر از سوی گروه طالبان تلفات سنگینی را بر غیر نظامیان وارد کرده است. او از این گروه خواست که به عنوان مسوول انجام حمله های خونین، باید موازین جنگی و مقررات بشردوستانه را در روزهای عید قربان رعایت کند.

در همین حال، سلمان علی دوست‌زاده آگاه امورسیاسی بر این باور است که نفس برقراری آتش‌بس در روز های عید سعید قربان روزنه امیدی برای آغاز گفتگو های بین الافغانی و برقراری صلح و امنیت خواهد بود.

آقای دوست زاده اضافه کرد، طالبان باید قدم های بیشتری برای صلح بردارند زیرا حکومت همواره در رابطه با مذاکرات و صلح گام های اساسی تری را برداشته، اما این گروه تاکنون چراغ سبز از خود نشان نداده است.

این درحالی است که مجمع مردمی صلح خواهان افغانستان می‌گوید که حکومت به دنبال بهانه جویی است و باید بدون قید و شرط به خاطر آغاز گفتگو های بین الافغانی، زندانیان گروه طالبان را از بند رها نماید. در غیر آن صورت خشونت ها همین گونه ادامه خواهد داشت.

روزهای عید قربان باید قرنطینه عمومی اعلام شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد