سیستم-صحی-افغانستان-با-کمبود-بودجه-مواجه-است

سازمان صحی جهان می‌گوید که سیستم صحی افغانستان به شدت با کمبود بودجه مواجه است و ادامه‌ این وضعیت عواقب ناگواری دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان صحی جهان روز گذشته (جمعه، ۲۷ اسد) با نشر خبرنامه‌ای به نقل از تدروس ادهانوم قبریسوس، رییس این سازمان گفته که وضعیت در افغانستان وخیم است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارکنان صحی و امکانات، جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد. 

به‌گفته‌ رییس سازمان صحی جهان، زنان و کودکان بیشترین آسیب را از چنین وضعیت می‌بینند.

طبق خبرنامه سازمان صحی جهان، ادهانوم قبریسوس افزوده است: «من از خیرین می‌خواهم که سخاوتمندانه کمک کنند تا بتوانیم به کار نجات بخش خود ادامه دهیم».

احمدالمندری، مدیر منطقه‌ای سازمان صحی جهان برای مدیترانه شرقی هم از جامعه بین‌المللی خواسته است که برای رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان با این سازمان متحد شود.

او گفته است: «مسوولیت جمعی ما این است که اکنون برای حمایت از سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان اقدام کنیم. عواقب انفعال فاجعه‌بار است و ممکن است تاثیری ماندگار بر سلامت و رفاه مردم افغانستان بگذارد».

لو داپنگ، نماینده‌ سازمان صحی جهان در افغانستان، از کمبود بودجه برای سیستم صحی این کشور ابراز نگرانی و بر نیاز به اقدام فوری تاکید کرده است.

داپنگ گفته است: «وضعیت در افغانستان بحرانی است و توجه فوری را می طلبد». 

سازمان جهانی صحت افزوده است که سکتور صحت افغانستان با موانع قابل توجهی برای ارائه خدمات مواجه است و ادامه‌ کمبود بودجه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

در خبرنامه‌ این سازمان آمده است که در حال حاضر هدف کمک‌های صحی، رسیدگی به وضعیت اضطراری صحی ۱۴ میلیون نفر، از جمله ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن است. 

به‌گفته‌ این سازمان، بدون بودجه کافی، بیش از ۸ میلیون نفر در افغانستان دسترسی به کمک‌های ضروری و بالقوه نجات‌دهنده صحی را از دست خواهند داد.

 

 

سیستم صحی افغانستان با کمبود بودجه مواجه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد