طی-یک-سال-به-۱۰-فابریکه-تولید-دارو-جواز-توزیع-شده-است

مسوولان اداره ملی غذا و دارو می‌گویند که در یک سال گذشته، این اداره برای ۱۰ فابریکه تولید دارو جواز فعالیت توزیع کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مسوولان اداره ملی غذا و دارو امروز (شنبه، ۱۴ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفته اند که این اداره در زمینه محصولات طبی و داروهای کشور طرحی را آمده و به کابینه پیشنهاد کرده قرار است به زودی توشیح شود.

عبدالباری عمر، سرپرست اداره ملی غذا و دارو گفت که این اداره در یک سال گذشته، برای ۱۰ فابریکه تولید دارو جواز فعالیت توزیع نموده که یکی از آنها فابریکه "سینوفارما" در ولایت قندهار می‌باشد که در ۸۰ کشور جهان ثبت و راجستر است. 

عمر افزود که در حال حاضر اداره مصونیت غذایی در سراسر کشور فعالیت دارد و از وارد شدن مواد خوراکی بی‌کیفیت به بازارهای افغانستان جلوگیری می‌کند. 

او بیان داشت که این اداره از ماه حمل سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۷۰ درصد کارهای انکشافی را در کشور انجام داده و هم اکنون در ۳۴ ولایت، تشکیلات دارد. 

سرپرست اداره ملی غذا و دارو تاکید کرد که این اداره در سال گذشته، ۵۲ هزارو ۹۹ نمونه را در لابراتوارهای کشور کنترول کیفیت نموده که از این میان ۴۹ هزارو ۸۵۷ نمونه آن ادویه، ۱ هزارو ۳۹۱ نمونه آن مواد غذایی و ۸۵۱ نمونه آن آب آشامیدنی می‌باشد. 

او بیان داشت که از جمله نمونه‌های آزمایش شده، نتیجه ۴۶۱ نمونه آن منفی و ۸۱۲ نمونه آن نظر به دلایل مختلف از سوی لابراتور کنترول کیفیت مسترد گردیده و از نتیجه آزمایش‌های انجام شده، مبلغ ۴۰ میلیون و ۶۲۶ هزارو ۱۷۳ افغانی عواید جمع آوری شده است. 

سید مومن خان فدایی، رییس نظارت و بازرسی اداره ملی غذا و دارو در این نشست گفت که این اداره در یک سال گذشته، برای ۲ هزارو ۲۲۶ تاسیسات دارویی در کشور جواز فعالیت توزیع نموده است. 

فدایی افزود که دریافت کنندگان جواز شامل ۱۹۶ باب عمده فروشی، ۱۵۶ باب شرکت توریدی، ۱۰ باب فابریکه تولیدی، ۱۴۲ باب نمایندگی شرکت‌های توریدی و فابریکه‌های تولیدی و هزارو ۸۴۴ نفر از مسوولان فنی می‌شوند. 

او بیان داشت که در یک سال گذشته این اداره از ۵ هزارو ۷۲۲ داروخانه نظارت کرده که در نتیجه آن ۷۷۱ داروخانه مسدود، برای ۱۸۰ داروخانه توصیه نامه، برای ۱۲۶ داروخانه اخطاریه و به ۱۵۱ شکایت در مورد داروخانه‌ها رسیدگی صورت گرفته است. 

خلیل الرحمن مومند، رییس ثبت و راهیابی دارو و محصولات صحی اداره ملی غذا و دارو در این نشست گفت که در یک سال گذشته این اداره نزدیک به ۳۰۰ تن داروهای بی‌کیفیت را حریق و ۵۰ تن دیگر آماده‌ای حریق است. 

مومند افزود که در یک سال گذشته این اداره به ارزش بیش‌از ۶۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون افغانی دارو و محصولات صحی وارد کشور نموده است. 

او بیان داشت که این اداره برای ۲۱ هزار و ۵۰۴ قلم دارو و محصولات صحی جواز وارداتی صادر کرده است. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

طی یک سال به ۱۰ فابریکه تولید دارو جواز توزیع شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد