شکار-و-قاچاق-حیوانات؛-تهدیدی-برای-حیات-وحش-افغانستان

شماری از مسوولان با ابراز نگرانی می گویند: جنگ و تغییر اقلیم زمینه سو استفاده از محیط زیست را فراهم نموده و باعث شده که شکار و قاچاق حیوانات و همچنان قطع جنگلات افزایش یابد.

به گزارش افغان نیوز: عزیز گل ثاقب، رییس باغ وحش کابل امروز یک شنبه(12، حوت) طی یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی گفت: کسانی هستند که حیوانات افغانستان را شکار و به خارج از کشور قاچاق می کنند؛ بنابراین باید جلوی این عملکرد های غیر قانونی گرفته شود.

 وی افزود؛ در سال جاری یک میلیون شهروند کشور از باغ وحش دیدن کرده اند و باید فرهنگ حفظ حیوانات از سوی مسوولان تقویت گردد.

در همین حال، عزت الله صدیقی، معاون اداره محیط زیست در این کنفرانس گفت: جنگ و تغییر اقلیم تاثیر منفی بر محیط زیست گذاشته است. بنابراین برای بیرون رفت از این معضل باید تلاش های جدی صورت گیرد.  زیرا سالانه ۵ الی ۱۲ میلیون تن پلاستیک به آب دریاها سرازیر می گردد که خود یک تهدید جدی بر محیط زیست می باشد.

آقای صدیقی گفت: هرچند تا هنوز آمار دقیق وجود ندارد اما گفته می شود که 900 نوع حیوان و 4 هزار نوع نبات در افغانستان وجود دارد. از سوی هم شکار غیر قانونی حیوانات و قطع جنگلات عوامل اند که محیط زیست کشور را به خطر مواجه می سازد.

وی اظهار داشت  که برای حفظ محیط زیست باید ضمن ایجاد هماهنگی میان ادارات دولتی، مردم را نیز تشویق نماییم تا در این زمینه همکاری نمایند و دست از شکار و قطع جنگلات بردارند.

این درحالی است که زندگی تمامی حیوانات و پرندگان در طبیعت یکی از موارد مهم زنجیره‌ی سیستم غذایی را تشکیل می‌دهد، اگر یکی از این‌ها از بین برود، محیط‌زیست به‌طرف نابودی می‌رود.

کارشناسان به این باور اند که برای حفظ محیط‌زیست کشور، حکومت افغانستان باید راهکاری‌های جدی برای جلوگیری از شکار حیوانات و پرندگان در کشور به‌راه اندازد.

شکار و قاچاق حیوانات؛ تهدیدی برای حیات وحش افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد