آغاز-کمپاین-تطبیق-واکسین-پولیو-در-ولایت

وزارت صحت عامه از آغاز کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان، در هفده ولایتی که با «خطر بلند» ویرویس پولیو مواجه‌اند، خبر داده است.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه می‌گوید که در جریان این کمپاین که در ۱۹۵ ولسوالی دارای «خطر بلند» ویرویس پولیو در هفده ولایت تطبیق می‌شود، ۵.۸ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین ‌خواهند شد.

وزارت صحت تاکید کرده؛ ولایاتی که خطر ویروس پولیو در آن زیاد است، شامل حوزه‌های جنوب، جنوب‌شرق و شرق افغانستان می‌شوند و این کمپاین تا روز جمعه ادامه می‌یابد.

وزارت صحت عامه می‌گوید که این کمپاین در حالی راه‌اندازی می‌شود که به تازگی یک واقعه مثبت پولیو در ولسوالی غورک ولایت قندهار گزارش شده است. این واقعه مربوط به یک کودک پنج ساله می‌شود که به گفته‌ی وزارت صحت، وی را برای همیشه فلج ساخته است. این دومین واقعه مثبت پولیو است که در سال جاری میلادی در افغانستان ثبت شده است. هر دو واقعه در ولایت قندهار گزارش شده است.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه، از مردم خواسته که خطر پولیو را در کشور جدی گرفته و  در جریان کمپاین دروازه‌های منازل خود را بر روی واکسیناتوران بگشایند و کودکان خود را برای واکسین نمودن نزد واکسیناتوران حاضر کنند.

وزیر صحت عامه می‌گوید: «ما نیاز داردم که با هم متحدانه کار کنیم تا پولیو را از افغانستان برای همیش محو کنیم و دیگر کودکان ما که آینده سازان این کشورند، به این مرض فلج کننده دایمی مصاب نگردند

پولیو یک بیماری غیرقابل علاج است و کودکان را برای دایمی فلج می‌سازد. وزارت صحت تاکید کرده تنها راهی که می‌توان کودکان را در مقابل این بیماری محافظت کرد، دادن دو قطره واکسین پولیو به هر کودک در هر دور کمپاین تا سن پنج سالگی است. کودکان با هر دوز اضافی واکسین پولیو بیشتر وقایه می‌شوند. هر بار واکسین نمودن کودکان، معافیت و مقاومت بدن آنان را در برابر این بیماری بیشتر تقویت می‌کند.

به جز  از افغانستان، پاکستان و نایجیریا، سایر کشورهای جهان، بیماری فلج کودکان یا پولیو را محو کرده‌اند. افغانستان بیشترین واقعات مثبت پولیو را در سال گذشته میلادی داشت. در سال گذشته‌ی میلادی، ۲۱ کودک در افغانستان در نتیجه‌ی مصاب شدن به ویرویس پولیو، فلج شدند. سال گذشته ۱۲ واقعه فلج کودکان در پاکستان گزارش شده است.

آغاز کمپاین تطبیق واکسین پولیو در 17 ولایت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد