منع-واردات-قلم-ادویه،-دست-آوردی-برای-خودکفایی

صنعت دوا سازی افغانستان به منظور رشد و رسیدن به خودکفایی کشور توانسته است ۱۵ قلم ادویه را با کیفیت بالا در داخل کشور تولید نماید تا روند واردات دوا ها از کشور های خارج متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور امروز پنج شنبه( 26 ثور) در مراسم تجلیل از هفته صنعت گفت که صنعت دوا سازی افغانستان توانسته است گام های ابتداییه خودکفایی را در بخش تولید ادویه های داخلی بردارد.

وزیر صحت عامه با بیان این مطلب تصریح نمود؛ 15 قلم ادویه که شامل ادویه های تقویتی و هاضمه ای می باشد، برای اولین بار از سوی صنعت دوا سازی افغانستان تولید شده که می تواند جایگزین داروهای خارجی شود.

آقای فیروز می افزاید که طی سه سال اخیر برای ایجاد حدود 60 فابریکه دواسازی زمینه سازی شده است که از این میان 40 فابریکه فعالیت تولیدات دارو را آغاز کرده و بقیه ای این فابریکه ها تا یک سال دیگر به بهره برداری سپرده خواهند شد.

فیروز الدین فیروز خاطر نشان ساخت که افغانستان 95 درصد وابستگی ادویه به بیرون داشت که از این جمله 45 درصد به پاکستان، 25 درصد به هند و بین 10 تا 15 درصد به کشورهای ایران، کوریا، چین و سایر ممالک بوده است. اما اکنون 7 درصد این نیازمندی ها مرفوع شده و به سوی خودکفایی گام های اولیه برداشته شده است.

آقای فیروز یادآور شد که سالانه حدود 600 میلیون دالر از افغانستان به دلیل خریداری ادویه خارج می شود که ضربه محکمی به اقتصاد افغانستان تلقی می شود.

در همین حال، احمد سعید شمس، رئیس اتحادیه صنعت دوا سازی در این مراسم گفت که رشد فابریکه های ادویه سازی از 30 درصد به 60 درصد افزایش داشته است که می تواند امیدواری برای خودکفایی در کشور محسوب شود.

رئیس اتحادیه صنعت دوا سازی علاوه نمود که یکی از مشکلات بخش صحی در افغانستان واردات ادویه های قاچاقی و بی کیفیت است که با خودکفا شدن، این نگرانی ها کاهش از بین خواهد رفت.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی دراین مراسم وعده داد که از این سکتور حمایت می کند و تلاشهای نیز برای همکاری و خودکفا شدن صنعت دوا سازی صورت خواهد گرفت.

آقای عبدالله از مسوولان صحت و مردم خواست که با تولید ادویه های باکیفیت و ارزان می توانند خدمات بزرگی برای مردم انجام دهند و مردم نیز با اعتماد بر این تولیدات داخلی از مصرف ادویه های خارجی پرهیز نمایند.

منع واردات 15 قلم ادویه، دست آوردی برای خودکفایی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد