غنی-وضعیت-سکتور-صحی-را-پرچالش-خواند

رئیس جمهور غنی از چالش های مدیریتی در سکتور صحی یادآوری کرده، گفت که نیاز است تا تصامیم به گونه فوری گرفته شود و به شفاخانه ها صلاحیت های بیشتر داده شود.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، شام روز یک‌شنبه(16، قوس) طی یک ویدیوکنفرانس با شماری از متخصصین صحی افغان مقیم امریکا و اروپا، گفت: یکی از اولویت های اساسی ما این است که سکتور صحت خویش را به پا ایستاده کنیم و تلاش های خود را با توجه به استعجالیت مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، منسجم سازیم.

وی افزود: ما می خواهیم چگونه به پیش برویم تا سیستم ملی صحی ما مجهز با استراتیژی و اهدافی شود که پاسخگوی نیازمندی های مردم ما در این عرصه باشد.

رئیس جمهور در مورد ارزیابی اخیر خویش از وزارت صحت معلومات داده، گفت که در یک هفته گذشته، هفت نشست با مسئولین وزارت صحت عامه و ۱۹ شفاخانه و رؤسای صحت عامه تمام ولایات، نمایندگان بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی، سازمان صحی جهان و یونیسف از طریق ویدیوکنفرانس داشته است.

غنی گفت: در این نشست ها خواستم یک ارزیابی را انجام دهم که خلاء ها در کجاست و چگونه می توانیم آمادگی های بهتر در راستای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا داشته باشیم.

وی افزود که از شفاخانه افغان- جاپان دیدن نموده و مشکلات، خواست ها و پیشنهادات مسئولین شفاخانه مذکور را استماع کرده است.

آقای غنی تصریح کرد: در این نشست ها یافته های من این است که متاسفانه با وصف تمام تلاش ها، در سکتور صحی ما چالش های جدی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

اشرف غنی افزود که مدیریت برنامه‌ها و عرضه خدمات صحی به چالش مواجه است و کمبود اکسیجن، پائین بودن ظرفیت تیست کرونا که ده هزار تیست در یک شبانه روز پلان شده بود، عدم موجودیت زیربناها برای نگهداری واکسین کرونا با وجود آنکه کمک های جامعه بین المللی را برای تهیه ۲۰ تا ۴۰ درصد واکسین در دو مرحله بدست آورده ایم، از مشکلات عمده می باشد.

رئیس جمهور از چالش های مدیریتی در سکتور صحی یادآوری کرده، گفت که نیاز است تا تصامیم به گونه فوری گرفته شود و به شفاخانه ها صلاحیت های بیشتر مدیریتی داده شود.

غنی گفت که نهادهای مربوطه باید در یک چارچوب مشترک با سکتور صحت کار کنند و در قسمت تخصیص منابع اولویت بندی صورت گیرد، تا به مردم رسیدگی بهتر شود.

وی تصریح کرد که رسیدن به اهداف استراتیژیک به ویژه در سطوح متوسط و پائین مهم است. کارکنان خط اول مبارزه با ویروس کرونا باید مورد تشویق قرار گیرند، پروسۀ تدارکات تسهیل گردد، صلاحیت های بیشتر به شفاخانه ها داده شود و باید از مدیریت خطرات درک درست داشته باشیم.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش خاطرنشان کرد که در سه ماه آینده در روشنایی ارزیابی های انجام شده، در زمینه انسجام دوبارۀ برنامه های ملی صحی خویش که از اهداف عمدۀ ما می باشد، اقدام خواهیم کرد.

غنی وضعیت سکتور صحی را پرچالش خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد