موج-دوم-کرونا؛-۵۰-درصد-کارمندان-باید-از-خانه-کار-کنند

وزارت صحت عامه برای پیش‌گیری از گسترش موج دوم کرونا در کشور؛ تجویز کار از خانه برای ۵۰ درصد کارمندان دولتی و غیردولتی را برای هشت هفته پیشنهاد کرده است.

به گزارش افغان نیوز: این پیشنهادها در نشستی که به منظور مدیریت موج دوم شیوع ویروس کرونا به ریاست محمداشرف غنی، رییس جمهور روز چهارشنبه(19، قوس) برگزار شده بود، مطرح شده است.

قرار است که این نشست‌ها روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه هر هفته از سوی رییس جمهور غنی ریاست شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که این پیشنهادها شامل تجویز کار از خانه برای ۵۰ درصد کارمندان دولتی و غیردولتی برای هشت هفته و استفاده‌ی اجباری از ماسک در فروشگاه‌ها، بانک‌ها و بس‌های شهری درهفته‌ی ۴۹ شیوع کرونا می‌شود.

هم‌چنان وزارت صحت عامه پیشنهاد کرده است که از بس‌های شهری و وسایط نقلیه‌ای که ظرفیت بالاتر از پنج مسافر را دارند‌، برای یک ماه، در هفته‌ی پنجاهم شیوع کرونا، استفاده نشود.

صدیقی گفته است که این پیشنهادها پس از نهایی‌شدن طرح، منظور خواهد شد.

 طبق معلومات صدیقی، درخواست وزارت صحت عامه برای تطبیق فیصله کابینه در زمینه‌ی توقف فعالیت‌های سالون‌های عروسی، توقف فعالیت حوض‌های آببازی، باشگاه‌های ورزشی، سالون‌های فاتحه‌خوانی و اشتراک نکردن تماشاچیان درمسابقه‌ها از هفته‌ی ۴۸ شیوع ویروس کرونا تا پایان ماه حوت سال‌ روان، تأیید شده است.

سخنگوی ریاست جمهوری در رشته توییتی نوشته است که پیشنهاد فعال‌سازی ۱۰۰ بستر در شفاخانه‌های محمدعلی جناح و احمدشاه بابا برای بیماران کرونایی و افزایش ۳۰ درصد به بسترهای موجود در شفاخانه‌های ولایتی کووید۱۹ منظور شده است.

هم‌چنان درخواست تمویل برنامه‌های تقویت سیستم سرویلانس و ردیابی تماس‌ها، ایجاد سیستم آنلاین معاینات لابراتواری مسافران، تیم‌های مراقبت خانه‌گی، سروی ملی مصابیت ویروس کرونا و امتیاز تشویقی کارمندان بخش کووید۱۹ از دیگر خواست‌های وزارت صحت عامه بوده است که تأیید شده است.

آقای صدیقی می‌گوید که پیشنهاد آگاهی‌دهی به مردم در راجع به ضررهای ویروس کرونا، صدور فتوا برای جلوگیری از اجتماعات، توصیه‌های صحی و وضع محدودیت‌های مراسم فاتحه، سوگواری، تدفین، تکفین و مفاهمه‌ی پیام‌های صحی در خطبه‌های نمازهای جمعه از سوی ملا امامان مساجد نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

هم‌چنان به کارگیری لابراتوارها، شبکه‌ها و کارمندان توسعه و ترویج کوپراتیف دهقانان وزارت زراعت برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، به کارگیری آمبولانس‌ها، مراکز درمانی، رضاکاران، تسهیلات و تجهیزات، چاپ و توزیع مواد معلوماتی به گونه‌ی فوری در کل کشور توسط سره میاشت، از سوی نشستی که به ریاست محمداشرف غنی، برگزار شده بود، تأیید شده است.

صدیقی می‌گوید که به کارگیری از نهادهای رسانه‌ای دولتی به هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی عامه، تهیه‌ی مقرره‌ برای جلوگیری از شایعات و نشرخبرهای ناموثق از فعالیت‌های نهادهای دولتی، سهیم کردن آموزگاران در آگاهی‌دهی به مردم در روستاها و استفاده از شوراهای میثاق شهروندی در کل کشور، مورد تأیید قرار گرفته است.

به همین ترتیب، درخواست تدابیر وقایه‌ای در نهادهای آکادمیک، مطالعه و تحقیقات بیماران کووید۱۹، قراردادن بلبوردهای شهرداری‌های کابل، بلخ، قندهار، ننگرهار و هرات برای آگاهی‌عامه، نظارت از غذاهای رستورانت‌ها و جلوگیری از سالون‌های عامه و نشر پیام‌ها توسط رادیو – تلویزیون ملی، نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

رییس جمهور غنی در این نشست گفته است که پیشنهادهای وزارت صحت عامه در دو مرحله تطبیق می‌شود.

به گفته او، اول باید به منظور جلوگیری از بحران اجتماعی و صحی، ظرفیت نهادهای صحی به گونه‌ای عیار شود که با هر موج احتمالی مبارزه و به آن رسیده‌گی بتوانند.

موج دوم کرونا؛ ۵۰ درصد کارمندان باید از خانه کار کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد