فعالیت-داعش-مرزهای-افغانستان-را-می‌شکند

آگاهان امور سیاسی هشدار می‌دهند که اگر جامعه جهانی افغانستان را در این شرایط تنها بگذارد، حضور داعش تهدیدی بزرگ برای سایر کشور ها نیز خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز؛ سید فرهاد اکبری، آگاه مسایل سیاسی، امروز دوشنبه( 26، میزان ) در مصاحبه با افغان نیوز گفت که اگر جامعه جهانی و سازمان ملل متحد حکومت امارت اسلامی طالبان را به رسمیت نشناسند، گروه داعش در افغانستان به سرعت رشد خواهد کرد.

به باور وی؛ حضور جنگجویان داعش، تهدید بزرگ برای جهان، منطقه و افغانستان خواهد بود. بنابراین، جامعه جهانی باید وضعیت را از نزدیک نظارت کند تا مردم افغانستان در میان دود و جنگ نسوزند.

آقای اکبری اظهارداشت که پیش از این مردم افغانستان نان داشتند، امنیت نداشتند؛ امروز امنیت نسبی برقرار شده اما متاسفانه نان از سفره های مردم گم شده است. به همین خاطر فقر و بیکاری در کشور فاجعه خلق خواهد کرد.

با این وجود، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان چند روز پیش با انتقاد از عدم به رسمیت شناختن « امارت اسلامی افغانستان » توسط جامعه جهانی گفت: در سطح جهان کشور های به رسمیت شناخته شده‌اند که روسایی دولت های شان با کودتا روی کار آمده یا منسوب به یک خاندان هستند، اما دولت طالبان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی افزود: این رفتار جهانیان پایمال کردن حق و حقوق مردم افغانستان است. درحالیکه افغانستان با بهبود اقتصاد، می‌تواند نقش خوبی در منطقه ایفا کند. همچنان نظام و قوانین دولت ما نیز منظم‌تر خواهد شد.

متقی با اظهار اینکه داعش اکنون تهدیدی جدی نیست، گفت که عناصر داعش حملاتی را در مساجد و خیابان‌ها ترتیب می‌دهند، اما مرکز رسمی در افغانستان ندارد. تبلیغات به نفع داعش جریان دارد، آن‌ها می‌خواهند از این طریق امارت اسلامی را ضعیف نشان دهند.

این درحالی است که یک منبع در ولایت جوزجان بدون افشای هویت‌اش به رسانه ها گفته است: افراد وابسته به گروه داعش از دو شب به این‌سو بیرق سیاه شان را بر بالاحصا شهر آقچه و قرارگاه منصوب به « آق محمد قوماندان » برافراشته اند.

از سوی هم، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، گروه داعش مسوولیت شماری از حملات مرگبار از جمله دو حمله اخیر در مساجد شیعیان قندهار و کندز را به عهده گرفته است.

فعالیت داعش مرزهای افغانستان را می‌شکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد