محیط-زیست-طرح-شش-ماهه-جلوگیری-از-آلودگی-هوا-اجرایی-است

اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که برای جلوگیری وکاهش آلودگی هوای کابل، طرح‌های دارز مدت و کوتاه مدت شش‌ ماهه در حال تطبیق است.

به گزارش افغان نیوز؛ انجنیر طوفان جبران، آمر تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که با فرا رسیدن فصل زمستان و افزایش آلودگی هوا، این اداره طرح شش ماهه که از اول ماه میزان آغاز و تا پایان ماه حوت اجرایی است را تطبیق می‌کند.
آقای جبران افزود که در این طرح ارگان‌های مانند وزارت‌های صحت، داخله، صنعت و تجارت و شهرداری‌ها ذی‌دخل هستند و عملا برای کاهش و جلوگیری از افزایش آلودگی‌ هوا کار می‌کنند.
به گفته او، اداره ملی محافظت از محیط زیست برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا در دراز مدت طرح پنج ساله‌ای را روی دست دارد و  این طرح برای تطبیق به پنج شهر بزرگ کشور از جمله کابل طرح و دیزان شده است.
آقای جبران تصریح کرد که این طرح در سال آینده به‌روزرسانی می‌شود و نهاد‌های مانند وزارت‌های صحت، داخله، زراعت، صنعت و تجارت، ریاست‌‌های ترافیک و شهرداری‌ها دخیل اند که نقش اجرایی دارند و در این طرح اداره ملی حفاظت از محیط زیست نهاد پالسی ساز، نظارت و هماهنگ کننده است.
این مسوول اداره محیط زیست کشور در باره عوامل آلوده‌کننده هوا گفت که عوامل آلودگی در مجموع به دو نوع است؛ آلودگی‌های طبیعی و غیر طبیعی یا مصنوعی و آلودگی‌های طبیعی مانند آتش‌فشان‌ها، طوفان‌ها، گرد‌خاک‌ها می‌باشند و در عوامل مصنوعی بیشتر انسان‌ها و جوامع دخیل هستند.
او گفت که از نمونه‌های عوامل غیر طبیعی آلودگی‌ هوا، فعالیت‌های صنعتی، فابریکات، حمام‌ها، حوض‌های آببازی، موتر‌های دودزا و خانه‌های مسکونی هستند که در آلودگی‌ هوای کابل و برخی شهرهای دیگر کشور این عوامل از منابع عمده آلودگی هوا است.
جبران در مورد کنترول وسایط نقلیه دودزا که یکی از عوامل آلوده کننده هوا است افزود که زیر چتر طرح شش‌ماهه، مدت چهار ماه می‌شود که ریاست ترافیک ۱۳ ایست بازرسی را برای توقف وسایط نقیله دودزا در شهر کابل ایجاد کرده است که اسناد این گونه‌ وسایط توقیف و پس از اصلاح ماشین‌ اجازه گشت و گذار داده می‌شود.
او در مورد کنترول فعالیت‌های صنعتی گفت که با هماهنگی و نظارت مفتشین اداره محیط زیست تمامی حمام‌ها، فابریکه‌ها، حوض‌های آببازی و بلند منزل‌ها در سطح شهر کابل برای کاهش و جلوگیری از آلودگی‌ها فلتر تصیفه دود نصب شده و صورت تخطی با مالکان آنها بخورد قانونی صورت می‌گیرد.
به گفته آقای جبران یکی از منابع افزایش آلودگی‌ هوا در کابل در کنار فابریکه‌ها و حمام‌ها، ۶۰۰ هزار خانه مسکونی است که در فصل زمستان و رسیدن سرما، برای گرم نمودن‌ خانه‌ها از مواد و اشیایی دودزا مانند پلاستیک و زغال‌سنگ استفاده می‌کنند.
او گفت که اداره محیط زیست می‌‌تواند فعالیت‌های فابریکه‌ها و اصناف را مطابق قانون زیر نظارت داشته باشد اما؛ خانواده‌ها را تنها می‌تواند توصیه نماید که باید توافق سازگاری نشان دهند و در فصل زمستان تلاش نمایند که از مصرف اشیای دودزا در گرم‌ نمودن‌خانه‌های شان‌ استفاده نکنند و کم‌تر استفاده نمایند.
به گفته آمر تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، در فضل زمستان که آلودگی‌ هوا افزایش می‌یابد، بیشتر گاز‌های کاربن دای‌اکساید و هایدروجن می‌باشد که سطح گاز کاربن‌دای‌اکساید با مصرف زغال‌سنگ افزایش می‌یابد.
او در پیوند به تاثیر تراکم جمعیت روی افزایش آلودگی‌ هوا بیان داشت که در مجموع کثرت جمعیت در یک ساحه و منطقه خود یکی از منابع و عامل آلودگی هوا و آب است و شهر کابل که برای یک میلیون جمعیت دیزان شده هم اکنون طبق آمارهای تخمینی بالاتر از شش میلیون جمعیت زندگی می‌کند.
آقای جبران در مورد اینکه تغییرات اقلیمی چقدر می‌تواند در آلودگی‌هوا نقش داشته باشد، گفت که طی چند سال گذشته تغییرات اقلیمی باعث شده افغانستان شاهد بارندگی‌های کمتر و بارندگی‌های فصلی همراه با سیلاب باشد "وقتی سطخ بارندگی‌ها کاهش یافت، فراسایش خاک و تخریب جنگلات به وجود می‌آید و در نتیجه هوا بیشتر آلوده می‌شود".
این در حالی است که با فرارسیدن فصل زمستان آلودگی هوا نیز در افغانستان به ویژه شهر کابل، افزایش می‌یابد. آلودگی هوا در چند سال گذشته یکی از چالش‌های جدی برای شهروندان کابل بوده و از طرف صبح و شام گشت و گذار را برای آنان دشوار می‌کند.

محیط زیست: طرح شش ماهه جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد