مصرف-بودجه-بالا-اما-کیفیت-خدمات-صحی-پایین

سرپرست معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه، معین و آمر سکتور صحت وزارت مالیه می‌گویند که مصرف بودجه بالا رفته اما متاسفانه در قسمت کیفیت خدمات صحی تغییر ملموس به میان نیامده است.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، عصر دیروز طی نشستی با مسئولین وزارت صحت عامه در خصوص پلان مبارزه با ویروس کرونا و اصلاحات در بخش های مختلف این وزارت، صحبت نمود.
داکتر بشیر نورمل، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، گفت که اوج شیوع ویروس کرونا را گذشتانده ایم و در جریان دو هفته آینده، این ویروس حالت نزولی را به خود خواهد گرفت.

رئیس جمهور غنی در این مورد، گفت که در خصوص موج دوم کرونا و نوع جدید این ویروس و همچنان نصب دستگاه های تولید اکسیجن به مردم آگاهی داده شود.
 
وی افزود که بررسی همه جانبه در مورد نیازمندی های ما به وسایل و تجهیزات طبی در دو سال آینده صورت گیرد. همچنان ادارۀ تنظیم امور دوایی و انستیتوت ملی صحت عامۀ افغانستان مستقل شوند و امور شفاخانه ها بخاطر ارائه بهتر خدمات صحی در دو شفت تنظیم شوند و در نظر داریم که شفاخانه های معیاری را در کشور اعمار نماییم.

آقای غنی گفت که صلاحیت‌ها و مسئولیت‌ها واضح و روی ترتیب بهترین تشکیل بخاطر ارائه خدمات، کار شود و ضمن تجدید نظر در زمینه ارائه خدمات از سوی مؤسسات غیردولتی، از منابع و امکانات موجود استفاده بهتر صورت گیرد.

رئیس جمهور غنی به ادارات ذیربط  هدایت داد تا بررسی های شان را از نگاه حقوقی و اداری بخاطر مبدل کردن شفاخانه ها به شرکت های دولتی، انجام دهند.

اشرف غنی افزود که شرکت های وارد کنندۀ دوا باید استندردها و قیمت های دوا را تعریف نمایند و مسئولیت کیفیت دوا را به دوش بگیرند و همچنان در عرصه سرمایه گذاری بخاطر تولید دوا در داخل کشور، همکاری کنند.

در همین حال، عبدالقدیر قدیر سرپرست معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه، حبیب ځدران معین وزارت مالیه و وژمه سلیمی آمر سکتور صحت وزارت مالیه، گزارش شان را در مورد بودجه عادی و انکشافی وزارت صحت عامه با رئیس جمهور شریک ساختند.

آنان گفتند که مصرف بودجه بالا رفته اما متاسفانه در قسمت کیفیت خدمات صحی تغییر ملموس به میان نیامده است. همچنان پیشنهادات شان را در مورد توقف بعضی از پروژه ها، ادغام پروژه های موازی و آوردن شماری از پروژه ها در بودجه عادی ارائه کردند.

آقای غنی گفت که میکانیزم شفاف به میان آید و پروژه ها مورد تفتیش قرار گیرند و گزارش آنها به مقام عالی ریاست جمهوری ارائه شود.

رئیس جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت که تمرکز و صرفه جویی بیشتر گردد، روی دیجیتال سازی افغانستان کار می شود و از مزایایی دیجیتالی شدن باید در عرصه صحت نیز استفادۀ اعظمی صورت گیرد.

مصرف بودجه بالا اما کیفیت خدمات صحی پایین

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد