بن‌بست-انتخابات-غزنی؛-حکومت-چگونه-از-جمهوریت-سخن-می-زند-

فیفا با ابراز نگرانی از بن‌بست سیاسی انتخابات شورای ولایتی و ولسی جرگه در ولایت غزنی، می‌گوید که کمیسیون‌های انتخاباتی به ماشین امتیاز گیری شده اند و با این وضع، حکومت چگونه در دفاع از جمهوریت سخن می زند.

به گزارش افغان نیوز: یوسف رشید، رییس موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان"فیفا" امروز( سه‌شنبه، ۲۵ قوس) در نشست خبری از بی سرنوشتی انتخابات شورای ولایتی و پارلمان غزنی ابراز نگرانی کرده و گفت که حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی در پیوند به اصلاحات انتخابتی هیچ گونه کاری انجام نداده اند.

آقای رشید افزود که دو سال از زمان برگزاری انتخابات شورای ولایتی گذشته؛ اما حکومت هیچ اقدامی در این زمینه نکرده و بر اساس قانون باید انتخابات شورای ولایتی در سال ۲۰۱۸ دایر می‌شد.

رییس فیفا تاکید کرد که بدون اصلاحات انتخاباتی و برگذاری انتخابات شورای ولایتی، حکومت چگونه از نظام انتخابتی به حیث ارزش جمهوریت در گفتگوهای صلح دفاع می‌کند. 
او گفت: انتخابات‌ گذشته در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ همه با چالش‌های متعددی مواجه بود و هیچ دلیلی قانع کننده برای توجیه آن در گفتگوهای صلح در برابر گروه طالبان وجود ندارد.

آقای رشید بیان کرد که ولسی جرگه بحث روی فرمان تقنینی انتخابات را در اجندای جلسه عمومی فردا، ۲۶ قوس شامل کرده؛ اما تا کنون وزارت عدلیه طرح تعدیلی قانون انتخابات و اصلاح آن را نهایی نکرده است.

محمد نعیم اضغری، مسوول برنامه‌های فیفا گفت که کمیسیون مستقل انتخابات در کنار ارائه طرح تعدیلی به وزارت عدلیه، پلان برگذاری انتخابات‌های ولسی جرگه غزنی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی را نیز نهایی و حکومت باید در قسمت حمایت مالی و امنیت آن برنامه ریزی کند.

آقای اضغری افزود: ولسی جرگه باید از کمیسیون انتخابات بخواهد که طرح تعدیلی انتخابات را به وزارت عدلیه ارائه کند تا طرح واحد که انعکاس دهنده نظریات مختلف باشد، به ولسی جرگه غرض تکمیل مراحل قانونی نیز ارائه گردد.

او تاکید کرد که رهبری حکومت باید توجه جدی به اصلاحات انتخاباتی و برگذاری انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی نموده و هزینه آن را در بودجه سال ۱۴۰۰ خورشیدی شامل نماید.

این‌ در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ با چالش‌های جدی تقلب برگزار شد و از دل آن یک حکومت توافقی میان تیم انتخاباتی اشرف عنی و داکتر عبدالله به وجود آمد‌.

بن‌بست انتخابات غزنی؛ حکومت چگونه از جمهوریت سخن می زند؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد