مصرف-گازهای-مخرب-لایه-ازون-باید-به-صفر-برسد

مسوولان اداره حفاظت محیط زیست می گویند که استفاده از گازهای مخرب لایه ازون را تا سال ۲۰۳۵ به صفر می رساند؛ زیرا از سال ۲۰۱۰ به این سو ممنوع شده است.

به گزارش افغان نیوز: شاه زمان میوندی، رئیس عمومی اداره حفاظت محیط زیست، روز(یک شنبه، 25 سنبله) در مراسم گرامی داشت از روز حفاظت از لایه ازون گفت؛ برای حفاظت از لایه ازون، استفاده از گاز های کلوروفلوروکاربن یا CFC از سال 2010 به این سو ممنوع شده است.

آقای میوند افزود، اداره حفاظت محیط زیست در تلاش است تا واردات و مصرف گازهای هایدروکلوروفلوئوروکاربن یا HCFC را تا سال 2035 به صفر برساند.

وی تصریح کرد: « با تطبیق این تعهدات تا سال 2100 از بلند رفتن 0.5 سانتی گراد در جه حرارت کره زمین جلوگیری می شود و از این میان افغانستان در سال های 2016، 2017 و 2018 85 میتریک تن گازات hcfcنوع 22 را کاهش داده و کمک قابل ملاحظه ای در جلوگیری از گرمایش زمین نموده است.»

ازون یک نوع گازی است که در سطح خارجی زمین در لایه ستراتوسفیر قرار دارد. این لایه به عنوان سپر انسان ها، گیاهان و حیوانات از ماورای بنفش  نور خورشید عمل می‌کند. در صورتی که لایه در اثر افزایش گرمای زمین و گازهای گلخانه‌ای از بین برود ماورای بنفش شعاع آفتاب باعث آفتاب سوختگی، سرطان پوست، آب مروارید و حتی کاهش مقاومت بدن انسان در برابر بیماری می شود.

پرتکل مونترال به هدف حفاظت از لایه ازون در سال 1987 با عضویت 46 کشور امضا شد. براساس آن کشورهای توسعه یافته به مصرف گازهای cfc تا سال 2000 و کشورهای در حال توسعه با 10 سال تأخیر(2010) پایان دهند.

افغانستان در سال 2004 میلادی پروتکل مونترال را امضا و در همان سال  دفتر ملی ازون در به همکاری مالی و تخنیکی پروگرام محیط زیست ایجاد گردید.

در همین حال رولا غنی، بانوی اول کشور در پیام ویدیوی، حفاظت از محیط زیست را وجیبه دینی هر فرد عنوان کرد گفت، در صورتی که کسی به آن رسیدگی نکند به خود و نسل آینده خود خیانت کرده است.

مصرف گازهای مخرب لایه ازون باید به صفر برسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد