موج-دوم-کرونا؛-مکاتب-و-دانشگاه‌ها-تعطیل-می‌شوند

وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف کشور اعلام نمودند که نهادهای تحصیلی و آموزشی به جز مکاتب خصوصی به دلیل موج دوم ویروس کرونا و سردی هوا؛ از هشتم همین‌ ماه تا پانزدهم حوت امسال تعطیل شوند.

به گزارش افغان نیوز: عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی کشور، امروز( یک‌شنبه، 2 قوس) در نشست خبری گفت که با در نظرداشت موج دوم ویروس کرونا و سردی هوا، تمام دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی کشور در مقطع لیسانس، ماستری و دکتورا از تاریخ هشتم قوس تا پانزدهم حوت امسال رخصت می‌باشند.

آقای بصیر تاکید کرد که نهادهای تحصیلات عالی دولتی و خصوصی مکلف اند که درس‌های باقی مانده‌ شان را به شکل غیر حضوری ادامه دهند و استادان دانشگاه‌ها باید مواد درسی را برای آمادگی امتحان در اختیار دانشجویان قرار داده و مشکلات آنان را رفع نمایند.

بصیر افزود که نهادهای تحصیلات عالی نباید به گونه کامل در این مدت تعطیلی شوند و زمینه درس آنلاین برای دانشجویان فراهم شود. دانشکده‌ها و نهادهای تحصیلات عالی که درس‌های‌شان در مقطع لیسانس و ماستری تا هشتم همین ماه تمام می‌شود، در پانزدهم حوت، از دانشجویان خود امتحان اخذ نمایند.

وزیر تحصیلات عالی کشور بیان کرد؛ در صورت که نهادهای تحصیلات عالی دولتی و خصوصی درس‌هایشان باقی می‌ماند، باید از پانزدهم حوت امسال تا چهاردهم حمل سال 1400 خورشیدی درس‌های تشدیدی برگزار نمایند.

به گفته آقای بصیر، شروع امتحانات در نهادهای تحصیلات عالی از پانزدهم حمل سال آینده شروع و تا هفتم ماه ثور ادامه خواهد داشت و امتحانات چانس نیز از دهم ثور سال آینده آغاز و در نوزدهم ثور ختم می‌شود. او تاکید کرد که دروه تحصیلی تازه در نهادهای تحصیلاعالی دولتی و خصوصی باید در بیستم ثور سال 1400 خورشیدی آغاز شود.

در همین حال، رنگینه حمیدی، نامزد وزیر وزارت معارف نیز گفت که تصمیم‌های قبلی این وزارت در پیوند به تعطیلی نهادهای آموزشی دولتی و خصوصی به منظور سردی هوا اتحاذ شده است و تعطیلات زمستانی صنوف اول تا ششم مکاتب دولتی در مناطق سرد سیر از اول قوس و تعطیلی صنوف 7 تا 12 در پانزدهم قوس آغاز می‌گردد.

خانم حمیدی افزود که با توجه به امکانات که در مکابت خصوصی وجود دارد، درس‌ها در این مکاتب از صنف اول الی دوازدهم تا پانزدهم ماه قوس سال روان ادامه دارد و پس از پانزدهم قوس دانش آموزان شامل رخصتی زمستانی می‌شوند.

او تاکید کرد که در جریان تعطیلی زمستانی هیچ مکتب خصوصی حق گرفتن فیس( شهریه) و امتحان را از دانش آموزان ندارند.

نامزد وزیر معارف بیان کرد: مکاتب خصوصی مکلف هستند که در جریان درس‌ها تا پانزدهم قوس، صنف‌های خود را گرم و معیارهای بهداشتی را رعایت کنند. تیم نظارتی وزارت معارف از جریان درس‌های مکاتب خصوصی تا پانزدهم قوس نظارت دقیق خواهد کرد.

این درحالی است که در آغاز سال جاری نیز تمامی نهادهای تحصیلات عالی و آموزشی به دلیل گسترش موج نخست ویروس کرونا در کشور تعطیل شده بودند؛ اما درس‌ها در این نهاد به گونه نسبی به صورت آنلاین ادامه داشت.

موج دوم کرونا؛ مکاتب و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد