امضای-تفاهم‌نامه-به-منظور-پیشرفت-هوش-مصنوعی

رییس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با تیم رباتیک افغانستان گفت که در کشورهای جهان اول، بشر کارهای مهم‌شان را توسط هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز: ندیمه سحر، رییس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی، امروز( یک‌شنبه، ۷ جدی) گفت که این تفاهم‌نامه در زمینه تاسیس یک مرکز آموزشی به نام "رویا پردازان افغانستان" تمویل، تجهیز و همکاری دوامدار با تیم رباتیک افغانستان به امضا رسیده است.

خانم سحر افزود که انستتوت رویاپردازان افغانستان در مرحله نخست در ۱۰ جریب زمین در دانشگاه کابل با هزینه ۲۰ میلیون دالر که شامل اعمار ساختمان و تجهیزات آن می‌شود، ساخته خواهد شد و این انستتوت خدمات آموزشی رباتیک، هوش‌مصنوعی، سیانس و فناوری‌های نوین را ارائه خواهد کرد.

او تاکید کرد که انستتوت رویا پردازان افغانستان پس از کابل در هرات و چهار زون کشور نیز اعمار خواهد شد.

در این مراسم، رویا محبوب، رییس موسسه دیجتل ستیزن فاند(DFC) گفت؛ اگر شرایط برای تیم رباتیک افغانستان فراهم شود، اغصای این تیم در آینده دست آوردهای علمی خوبی برای کشور خواهند داشت.

خانم محبوب افزود که طی دو سال گذشته، تیم رباتیک افغانستان در میان کشورهای منطقه دست‌آوردهای خوبی داشته و توانسته اند جایزه‌های مهم علمی را کسب کنند.

او گفت: " در کشورهای جهان اول، بشر کارهای مهم‌شان را توسط ربات‌ها و هوش مصنوعی انجام می‌دهند و طراحان ربات‌ها بزرگ سالان است؛ اما تیم رباتیک افغانستان همه نوجوانان هستند". 

خانم محبوب گفت که به دلیل هزینه‌های بلند آموزش، اعضای تیم رباتیک افغانستان ۱۵ نفر هستند و بنابر نبود امکانات هنوز این تیم گسترش نیافته است.

عمر نصیر مجددی در این مراسم گفت که زمین انستتوت رویا پردازان افغانستان که قرار است تا دو سال دیگر اعمار شود، برای ۳۰ سال در اختیار تیم رباتیک افغانستار قرار داده خواهد شد. 

آقای مجددی افزود که تیم رباتیک افغانستان تنها متعلق به هرات نه بلکه به تمام مردم افغانستان تعلق دارد و دست‌‌آوردهای آن مربوط به تمامی شهروندان کشور می‌شود. 

بااین‌همه، تیم روباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ جایزه ویژه رقابت‌های بین‌اللمی در امریکا را از آن خود کرد و در جریان امسال بیشتر کارهای این تیم متمرکز بر ساختن دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت از قطعات موتر متمرکز شده بود.

امضای تفاهم‌نامه به منظور پیشرفت هوش مصنوعی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد