میزان-صادرات-تا-پایان-سال-به-میلیارد-دالر-می‌رسد

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که با تسلط امارت اسلامی، صادرات کشور افزایش یافته و در ۶ ماه نخست سال روان، میزان صادارت نزدیک به یک میلیارد دالر رسیده است.

به گزارش افغان نیوز؛ احسان الله فطرت، رییس صادرات وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که صادرات کشور نسبت به دوره جمهوریت افزایش یافته و در سال گذشته صادرات افغانستان به ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دالر رسیده است که در سال‌های گذشته صادرات افغانستان از مرز 850 میلیون دالر بالا نرفته است.

فطرت افزود که در ۶ ماه نخست سال روان صادرات افغانستان نزدیک به ۱ میلیارد دالر می‌رسد و هدف وزارت صنعت و تجارت این است که تا پایان سال روان میزان صادرات کشور را تا مرز ۲ میلیارد افزایش دهد.

او تاکید کرد: افزایش صادرات به خاطر سهولت‌های است که برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران فراهم شده و این وزارت برای تاجران و سرمایه‌گذاران سهولت‌های بیشتری را فراهم خواهد کرد تا تاجران در افغانستان بتوانند سرمایه‌گذاری نمایند.

رییس صادرات وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که برای تقویت تولیدات داخلی کشور این وزارت بر تعرفه‌ای گمرکی بر واردات کالاهای مشابه را افزایش داده است.

عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت نیز می‌گوید که در اوایل تسلط امارت اسلامی تجارت کشور در حالت سر در گمی قرار گرفته بود که پس از سپری شدن چندین ماه، دوباره وضعیت تجارت و صادرات کشور به حالت عادی برگشت.

آخوندزاده افزود که در یک‌و نیم سال گذشته صادرات افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه از جمله هند، چین، پاکستان، ایتالیا، آلمان و چندین کشور دیگر افزایش یافته و کالاهای صادراتی افغانستان در این مدت شامل میوه خشک، قالین، سنگ زغال، پنبه و پشم می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افزود که امارت اسلامی قصد دارد تا ماشین‌های پروسیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را وارد کشور نماید تا سنگ‌های گران‌ بهای افغانستان با معیارهای بین‌المللی پروسیس و به خارج از کشور صادر شود.

آخوندزاده با اشاره به قرارداد نفت، گاز و مواد سوختی با کشور روسیه گفت: «قرار داد با روسیه امضاء شده و تنها مسله تحویل پول باقی مانده که بزودی وزارت مالیه این مشکل را حل خواهد کرد و زمینه واردات مواد سوختی فراهم خواهد شد».

او تاکید کرد که با کشور ایران  نیز در زمینه گاز مایع قرارداد امضاء شده است و این کشور وعده سپرده که در زمستان پیشرو گاز مایع در افغانستان صادر نماید. به باور آخوندازده واردات گاز مایع از ایران تا حدی مشکلات شهروندان کشور در فصل زمستان حل خواهد شد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

میزان صادرات تا پایان سال به 2 میلیارد دالر می‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد