نارضایتی-از-نبود-تجهیزات-معیاری-در-مراکز-صحی

وزارت صحت عامه می‌گوید: ارزیابی خدمات صحی( SPA افغانستان) نشان می‌دهد که در حال حاضر بیشتر مراکز صحی فاقد تجهیزات اساسی و ارائه دهندگان خدمات صحی آموزش دیده اند.

به گزارش افغان نیوز: ماموسی زیور، سرپرست و معین مالی و اداری وزارت صحت عامه امروز سه‌شنبه( 10، جدی) در برنامه‌ی تحت عنوان «ورکشاپ نشر نتایج سروی عرضه خدمات صحی» گفت؛ این نخستین سروی است که روی کیفت عرضه خدمات صحی صورت گرفته و وزارت صحت عامه کاستی‌های را که این سروی در زمینه ارائه خدمات صحی در مراکز و شفاخانه‌های دولتی و خصوصی دریافته است، ارزیابی و راهکار های منظمی را برای آن طرح خواهد کرد.

این سروی میزان دسترسی شهروندان را در عرضه خدمات صحی و کیفت مراقبت‌های صحی در هفت ولایت از جمله کابل، ننگرهار، هرات، کندز، پکتیا و بلخ در 142 مرکز صحی دولتی و خصوصی بیشتر می کند.

سرپرست وزارت صحت عامه افزود که تنها 14 درصد از این مراکز صحی، تمامی خدمات اساسی را که شامل مراقبت‌های لازم برای اطفال، نظارت بر رشد اطفال، مراقبت‌های قبل از ولادت، خدمات مربوط به عفونت های مقاربتی و ولادت های طبیعی می‌شود، ارائه می‌دهد.

به گفته خانم زیور، این سروی نشان می‌دهد که 99 درصد خدمات صحی در زمینه مرض پولیو برای شهروندان ارائه شده است؛ اما زارت صحت عامه تلاش دارد که پس از این ارائه خدمات صحی را در بخش‌های مختلف به حد اعظم آن(صد درصد)برساند.

سرپرست وزارت صحت عامه تاکید کرد که این سروی نشان می‌دهد، در سال روان میلادی خدمات صحی پیش از ولادت در هفت ولایت کشور که این سروی انجام شده، 73 درصد بوده است.

خانم زیور امراض تنفسی را با افزایش آلودگی هوا یکی از مشکلات عمده مردم افغانستان دانسته و گفت: این سروی نشان می‌دهد که 85 درصد خدمات صحی در این بخش در مراکز صحی دولتی و خصوصی ارائه شده است.

او گفت: «91 درصد خدمات صحی در مراکز و شفاخانه‌های دولتی برای مادرانی که ولادت نرمال داشته اند، ارائه شده است و 75 درصد خدمات دیگر برای مادرانی که ولادت نرمال نداشته اند، ارائه شده است».

قابل ذکر است که این سروی در سال 2018 -19 به رهبری وزارت صحت عامه افغانستان با همکاری مالی سازمان توسعه بین المللی ایالات متحد امریکا و کمک تخنیکی آی سی اف انجام شده است.

نارضایتی از نبود تجهیزات معیاری در مراکز صحی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد