نگرانی-بانوی-نخست-کشور-از-مرگ‌و‌میر-مادران

بانوی نخست کشور با ابراز نگرانی از مرگ‌و‌میر گسترده مادران گفت که شماری از زنان هنگام بارداری و زایمان به خدمات صحی دسترسی لازم را ندارند.

به گزارش افغان نیوز: رولا غنی(بی‌بی‌گل) بانوی نخست کشور روز چهار شنبه(8، حمل) در نشستی با «دوکتوران نسایی ولادی» کشور، گفت؛ آخرین آمارها نشان می‌دهند که از هر ۱۰۰ هزار مادر، سالانه ۶۶۱ تن آنان هنگام زایمان جان می‌دهند. این ارقام در مقایسه با وضعیت زنان و مادران در کشورهای دیگر نگران‌کننده است، زیرا به گفته او؛ میانگین مرگ‌و‌میر مادران هنگام زایمان در کشورهای توسعه‌یافته ۱۳ تن، در کشورهای نیمه‌انکشاف‌یافته ۱۸۰ تن و در کشورهای در حال انکشاف ۴۷۰ تن در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رولا غنی، مشوره‌دهی لازم به خانواده‌ها را در کاهش میزان مرگ‌ومیر مادران مهم تلقی کرد و گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که مشوره‌دهی درست به خانواده‌ها و مادران حامله، مخصوصاً در قسمت تغذی آنان و انجام یافتن ولادت‌ها تحت نظر ماهران ولادی، در کاهش مرگ‌ومیر مادران نقش مهم دارد

بانوی نخست از نهادهای صحی خواست تا به منظور کاهش خطرات زایمان، شفاخانه‌های ولادی و نسایی کشور را به گونه‌ی سالم مدیریت کنند و از منابع و کارکنان مؤثر در این شفاخانه‌ها استفاده شود.

با این حال، مسوولان شفاخانه‌های دولتی در این نشست گفتند که ناراحتی‌های روانی و محدود بودن دسترسی زنان باردار به خدمات صحی، دو عامل اصلی مرگ‌و‌میر زنان هنگام زایمان است. صدیقه عبدالله ادیب، رییس شفاخانه دولتی رابعه بلخی گفت که در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد زنان باردار به خدمات صحی دسترسی ندارند.

داکتر کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، از خانواده‌ها خواست تا زمینه دسترسی زنان باردار را به شفاخانه‌ها و کلینیک‌های صحی فراهم سازند.

این در حالی است که به گفته مسوولان انجمن دوکتوران نسایی-‌ولادی کشور، افغانستان هنوز هم در ردیف کشور‌‌های با بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از ولادت‌ها قرار دارد.

نگرانی بانوی نخست کشور از مرگ‌و‌میر مادران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد