هشدار-سازمان-صحی-جهان-از-وقوع-فاجعه-انسانی-در-افغانستان

سازمان صحی جهان بار دیگر اعلام کرده است که سیستم صحی افغانستان در حال فروپاشی است و اگر اقدامات سریع انجام نشود، این کشور با فاجعه انسانی زودهنگام مواجه می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ تدروس آدهانوم، رییس سازمان صحی جهان بیانیه‌ی گفته است در سفرش به کابل دریافته است که سیستم صحی افغانستان در معرض فروپاشی است و باید نیازهای حاد صحی این کشور به‌شکل فوری برطرف شود.

رهبری وزارت صحت عامه طالبان در دیدار با نماینده سازمان صحی جهان، نیز گفته است که اگر پروژه صحتمندی از سوی سازمان‌های بین المللی دوباره تمویل نشود، فاجعه انسانی در افغانستان رخ خواهد داد.

رییس سازمان صحی جهان در این بیانه‌ی گفته است: «ما براساس اصول بی‌طرفی و استقلال سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی سازنده‌ای به منظور رفع اختلافات به فعالیت نجات‌بخش خود برای میلیون‌ها افغان قربانی جنگ در افغانستان ادامه می‌دهیم».

آدهانوم تصریح کرده است که شمار زیادی مراکز صحی در افغانستان تعطیل شده‌ و در حال حاضر تنها ۱۷ درصد این مراکز فعال هستند. او تاکید کرد که هم اکنون تجهیزات طبی در این مراکز نیاز است و به کار مندان صحی معاش داده نشده است.

به گفته تدروس آدهانوم بسته بودن مراکز صحی، بر مراقبت‌های صحی اولیه و ضروری به‌ویژه برای ریشه‌کن ساختن فلج اطفال و واکسین کرونا تأثیر می‌گذارد.

سازمان بهداشت جهانی گفته است که حمایت از یک برنامه گسترده شامل آموزش، تامین تجهیزات برای ۱۳۰ مرکز صحی و ۶۷ بانک خون جزو از برنامه‌های این سازمان در افغانستان است.

این هشدار در مورد فروپاشی سیستم صحی افغانستان در حالی از سوی سازمان صحی جهان داده شده است که تدروس آدهانوم، رییس این سازمان سه روز پیش برای بررسی وضعیت بداشتی به افغانستان آمده بود.

هشدار سازمان صحی جهان از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد