واکسین-روتا-برای-اولین-بار-در-کشور-معرفی-گردید

وزارت صحت عامه برای نخستین بار واکسین روتا را به منظور کاهش اسهالات در نزد اطفال زیر سن یک سال، معرفی کرد.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه امروز شنبه( 7 – دلو) در کابل، واکسین روتا را به حیث سیزدهمین واکسین علیه اسهالات که عامل آن ویروس روتا می باشد، معرفی نمود.

داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می گوید:« این واکسین در مراکز صحی 34 ولایت توزیع شده است که بعد از این مانند سایر واکسین ها در جدول تطبیق واکسین برا ی اطفال زیر سن یک سال در سراسر کشور قابل دریافت می باشد.»

آقای فیروزالدین افزود، واکسین روتا به‌شکل خوراکی بوده و برای هر طفل، دو دوز از طریق دهن در سنین شش هفتگی و ده هفتگی بطور رایگان تطبیق میشود.

وی خاطر نشان ساخت، در کنار واکسین روتا، تا کنون در چوکات پروگرام ملی معافیت کتلوی وزارت صحت عامه، 12 نوع واکسین در مقابل 9 مرض کشندۀ دوران طفولیت (توبرکلوز، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، تیتانوس نوزادان ،زردی سیاه، انفلوانزای نوع ب، سینه بغل و سرخکان) شامل جدول روزمره تطبیق واکسین برای اطفال میباشد، علاوتآ واکسین تیتانوس برای خانمها نیز  شامل برنامه روزمره واکسیناسیون گردیده است.

وزارت صحت عامه به اساس یافته های قبلی شان بیان داشته که حدود 55 درصد اسهالات و 36 درصد مرگ و میر اطفال پایین‌تر از یک سال ناشی از ویروس روتا میباشد.

مسوولان در وزارت صحت عامه گفته است که ویروس روتا سالانه سبب مرگ حدود 450000 الی 500000 طفل در جهان میشود که بعد از معرفی واکسین روتا این رقم کاهش یافته است.

وزارت صحت عامه گفته است که مادران باید جهت وقایه اطفال شان در برابر امراض خطرناک و کشنده  دوره طفولیت ،‌تمام واکسین های آنها را به وقت و زمان معین آن تطبیق نمایند تا اطفال شان  از صحت و زندگی با سعادت مستفید گردند.

قابل ذکر است که وزرات صحت عامه در اعلامیه شان ویروس روتا را ساری خوانده و می گوید که این ویروس، توسط مواد غایطۀ شخص مصاب به محیط پراگنده میشود، که بعدآ توسط مواد غذایی و آشامیدنی و تماس دستها ویا وسایل آلوده به دهن، داخل عضویت شده و در نتیجه سبب اسهال میگردد.

این درحالی است که شمارزیادی از مادران شاکی از آن هستند که بخاطر نا امنی و عدم دسترسی شان به عرضه خدمات صحی در ولایت ها و ساحات نا امن کشور، هر سال شاهد ازدست دادن اطفال و نوزادان شان می باشند.

 

واکسین روتا برای اولین بار در کشور معرفی گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد