وعده‌های-پمپئو-به-رییس-دفتر-سیاسی-طالبان-در-قطر

یکی از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گوید که وزیر خارجه امریکا در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه، وعده رهایی هر چه سریع‌تر زندانیان گروه طالبان را از زندان‌های حکومت افغانستان داده است.

به گزارش افغان نیوز: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز گذشته در سفر از قبل اعلام‌نشده برای حل مشکلات سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله وارد کابل شد، اما تلاش او برای حل اختلاف میان عبدالله و غنی بی‌نتیجه پایان یافت و به قطر برگشت. آقای پمپئو در قطر با ملا بردار رییس دفتر سیاسی گروه طالبان دیدار و گفتگو کرد.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان به آژانس افغان نیوز گفت که مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر بیشتر روی تأخیر عملی شدن توافقنامه صلح، رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده است.

این عضو پیشین گروه طالبان تأکید می‌کند که هرچند دو طرف در این دیدار به توافق عملی نرسیده‌اند، اما هر دو جانب از گفتگوهای که در مورد صلح، رهایی زندانیان و کاهش آتش‌بس صورت گرفته است، خوش‌بین هستند.

هم چنان به باور وی؛ مایک پمپئو با ملا برادر روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان و در کل کاهش حملات از سوی طرف‌های درگیر جنگ نیز گفتگو کرده است.

در همین حال، سخنگو گروه طالبان نیز گفته است: وزیر خارجه امریکا به ملا برادر اطمینان داده که بر بنیاد توافقنامه صلح که میان امریکا و طالبان به امضا رسیده است، نیروهای خارجی در حال ترک کردن افغانستان هستند.

پس از برگشت پمپئو، وزارت خارجه امریکا با صدور اعلامیه‌ی افزون بر انتقاد از ادامه اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله بر سر کرسی ریاست جمهوری افغانستان، گفته است: از آنجا که ادامه این تنش رابطه مستقیم با« امنیت ملی امریکا» دارد، این کشور تصمیم گرفته یک میلیارد دالر از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

داکتر عبدالله عبدالله در واکنش به سفر وزیر خارجه امریکا با نشر اعلامیه گفته است: «این سفر، فرصتی را برای حل بحران موجود ایجاد کرد؛ اما متأسفانه از این فرصت استفاده خوب صورت نگرفت».  اما؛ اشرف غنی در واکنش به تصمیم دولت امریکا مبنی بر قطع کمک یک میلیارد دالری این کشور به افغانستان گفته است که این تصیم بر بخش‌های کلیدی دولت تأثیر مستقیم نخواهد داشت.

داکتر سکندری، آگاه امور سیاسی در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که سفر وزیر خارجه امریکا فرصتی را برای حل بحران موجود ایجاد کرد، اما متاسفانه از این فرصت استفاده خوب صورت نگرفت.

سکندری بیان کرد، آقای غنی از این فرصت پیش آمده استفاده نتوانست و شرایط  را برای ادامه برقراری یک نظام عادلانه در کشور دشوارتر ساخت. زیرا کاهش کمک یک میلیارد دالری امریکا مشکلات زیادی را در افغانستان خلق خواهد کرد و امنیت این کشور، جایگاه زنان و همچنان توسعه حکومتداری خوب، متاثر خواهند شد.

وی افزود: « در صورت جذب نکردن دونر های خارجی، اقتصاد مردم آسیب خواهد دید، و همچنان شرایط را مساعد می‌کند برای یک حرکت کاملا سیاسی در داخل کشور. در نتیجه آقای غنی دیگر حکومت نخواهد توانست.»

وعده‌های پمپئو به رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد