چگونگی-تعامل-با-جهان،-محورنشست-مقامات-ا-ا-ا-در-کابل

وزارت امور خارجه‌ی ا.ا.ا می‌گوید، مرکز مطالعات استراتیژیک این وزارت در مورد چگونگی تعامل با جامعه جهانی، بحث علمی کرده است.

به گزارش‌ افغان نیوز؛ به نقل از تلویزیون ملی افغانستان، وزارت خارجه گفته است که در این بحث محمد ذاکر جلالی، رییس مرکز مطالعات استراتیژیک، کارمندان اداره‌های مختلف و دیپلومات‌ها این کشور نیز حضور داشتند.
بر بنیاد گزارش، محمد ذاکر جلالی در این بحث گفته است، در مقایسه با نشست‌های اول و دوم، در نشست سوم دوحه، در تعامل برگزارکنندگان و میزبانان این نشست‌ها، تغییر مثبت مشاهده می‌شود.
آقای جلالی افزوده، امارت اسلامی خواهان تعامل مثبت با جامعه جهانی است اما؛ این تعامل را به قیمت استقلال سیاسی، ارزش‌های دینی و ملی و حیثیت نظام و وطن نمی‌خواهد.
تعامل جهان با ا.ا بسیار پیچیده و متنوع است. پس از تغییر نظام سیاسی در افغانستان، و به دست گرفتن قدرت به دست ا.ا بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نگرانی‌هایی در مورد حقوق بشر، آزادی مطبوعات، حقوق زنان و دیگر مسایل اساسی در افغانستان بیان کرده‌اند. 
بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا، تصمیم گرفتند تا با تعلیق یا قطع کمک‌های مالی به افغانستان به عنوان پاسخ به حکومت ا.ا، اقدام کنند. 
در عین حال، برخی کشورها مثل روسیه، چین، ایران و پاکستان، با حکومت فعلی کابل همکاری کرده و تلاش کرده‌اند تا روابط خود را با حکومت سرپرست بهبود بخشند. 
به طور کلی، تعامل جهان با امارت اسلامی افغانستان در حال تغییر و تحول است و هنوز نتوانسته است تا به یک توافق قطعی برسد.

این در حالی است که چندی قبل سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل گفته بود که امارت اسلامی  برای مشارکت خود در نشست دوم دوحه دو «شرط مهم» را اعلام کرده است.
حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل در ایکس خود گفته است: «فرصت خوبی است تا معلوم شود گزاره‌یافتن “راه منصفانه” برای تعامل که ذیل اهداف نشست آمده چه میزان جدی است؟».
قمی اضافه کرده است که «اگر مسیر کمیته‌ تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد و مسیر تعامل دنبال شود، با افغانستان باثبات روبه‌رو خواهیم شد».
پیش از این مقام‌های ا.ا اعلام کرده بودند که در نشست دوم دوحه دعوت شده‌اند، اما درباره‌ اشتراک شان تصمیم خواهند گرفت.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر به رسمیت شناختن امارت اسلامی در امریکا گفت که تاکنون حکومت سرپرست افغانستان وعده‌های خود نسبت به جامعه جهانی را عملی نکرده است.
آقای کربی افزوده است که اگر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع در جهان شناخته شوند، باید به همه وعده‌های خود عمل کنند.
او در این نشست خبری تاکید کرد که سیاست امریکا در برابر حکومت سرپرست افغانستان تغییرنکرده است.
اما؛ امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه همواره تاکید کرده است که ا.ا یک سیاست متوازن و اقتصاد محور را با کشورهای جهان در پیش گرفته و نمی‌خواهد که افغانستان میدان رقابت‌های منفی کشورهای بزرگ جهان شود.
آقای متقی درباره به رسمیت شناختن ا.ا در نشست‌های مختلف در کابل و ولایت‌های کشور گفته است که دولت سرپرست افغانستان تمام شرایط‌های جامعه جهانی را تکمیل کرده و برای به رسمیت شناختن شروط ویژه و مشخصی ندارند.
به گفته‌ آقای متقی، مطرح شدن تشکیل حکومت همه‌شمول، حقوق بشر و مسایل امنیتی برای به رسمیت شناختن ا.ا یک بهانه از سوی جامعه جهانی است.
امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه همواره تاکید کرده است که سفارت‌خانه‌های افغانستان در شماری از کشورها و همچنین سفارت‌خانه‌های بعضی کشورها در کابل نیز فعال هستند، حضور این کشورها در کابل و داشتن روابط دیپلماتیک با حکومت سرپرست،  به نوعی رسمیت شناختن ا.ا از سوی آن‌ها را نشان دهد.
سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که تاریخ ثابت کرده است که «نسخه‌های تحمیلی» کارساز نبوده و نتیجه‌ی معکوس داشته است.
سرپرست وزارت خارجه‌ ا.ا در آغاز نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای» گفته بود که با تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل مخالفت کرده و گفت که طرح‌های این سازمان جز جنگ و بی‌ثبات نتیجه‌ی نداشته است. او خواستار احترام کشورها به مدل حکومت‌داری امارت اسلامی نیز شد.
او افزود: «طرح‌های سازمان ملل متحد نیز که در جریان کار فرستاده‌های مختلف ارائه شده، متأسفانه نتیجه‌ای جز جنگ، بی‌ثباتی و اشغال افغانستان نداشته است.»

پیش از این ودانت پاپتل، معاون سخنگوی‌ وزارت خارجه ایالات متحده تعامل با ا.ا را برای حفظ منافع ملی این کشور و حمایت از شهروندان افغانستان ضروری خواند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در یک نشست خبری گفته است که زمانی‌که منافع ملی ایالات متحده در میان باشد واشینگتن از تعامل با حکومت کابل دریغ نخواهد کرد.

به گفته‌ی پاپتل، تعامل با ا.ا این فرصت را فراهم خواهد کرد تا به‌‌صورت مستقیم در مورد آزادی شهروندان امریکایی که در زندان‌های ا.ا نگهداری می‌شوند گفتگو کند.

او گفته است که تعامل با ا.ا زمینه را برای مبارزه با تروریزم در افغانستان فراهم خواهد ساخت و موضوعات حقوق بشری نیز در دستور کار واشینگتن قرار دارد.
به باور پاپتل، تعامل با با حکومت فعلی کابل نه تنها برای حفظ منافع ملی امریکا بلکه برای حمایت از شهروندان افغانستان نیز ضروری است.

چگونگی تعامل با جهان، محورنشست مقامات ا.ا.ا در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد