کودکان-افغان،-قربانی-پنهان-ویروس-کرونا

کمیسیون‌ مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که پس از گسترش ویروس کرونا، آمار کودکان کار در کشور از ۲.۱ میلیون به ۲.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: راضیه صیاد، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز( شنبه، اول قوس) در مراسم همگانی کردن یافته‌های تحقیق این کمیسیون زیر عنوان "تاثیرات کوید_ ۱۹ بر حقوق بشری اطفال" گفت که این تحقیق به هدف دریافت تاثیرات بحران ویروس کرونا بر وضعیت حقوق بشری کودکان و جلب توجه حکومت، نهادهای ملی و بین‌المللی کمک‌رسان در زمینه حمایت بیشتر کودکان کشور، صورت گرفته است.

خانم صیاد افزود: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که آمار کودکان کار به شدت افزایش یافته و آمار کودکان کار با گسترش ویروس کرونا از ۲.۱ میلیون به ۲.۵ میلیون کودک افزایش یافته است که ۱.۵ میلیون آن مصروف کار شاقه هستند.

‌این کمیشنر کمیسیون حقوق بشر گفت: ۶ میلیون کودک پیش از بحران کرونا به کمک‌های بشر دوستانه نیازمند بودند؛ اما آمار کودکان نیازمند پس از گسترش ویروس کرونا در کشور به ۸ میلیون ۱۲ هزار تن افزایش یافته است.

به گفته خانم صیاد؛ بر اساس یافته‌های نهادهای ملی، نزدیک به ۱۰ هزار کودک در جریان گسترش ویروس کرونا از رفتن به مکتب و حق دسترسی به آموزش بازمانده اند و به دلیل فقر، عدم دسترسی به انترنت و گوشی‌های هوشمند از برنامه‌های آموزش آنلاین وزارت معارف نیز مستفید نشده اند.

خانم صیاد در مورد خشونت علیه کودکان در جریان گسترش ویروس کرونا بیان کرد که میزان خشونت علیه کودکان در شش ماه نحست سال جاری یعنی دوره‌ای قرنطینه ۱۴۱ قضیه خشونت ثبت شده است که نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش را نشان می‌هد.

او در باره کاهش خشونت‌ها علیه کودکان گفت: " ممکن است به دلیل محدویت‌های رفت و آمد در دوره قرنطین که قربانیان فرصت مراجعه به نهادهای عدلی و قضایی را نداشتند، این آمار پایین آمده باشد؛ اما آمار خشونت علیه کودکان بلندتر از آن چیزی است که اکنون ثبت شده است".

کمیسیون حقوق بشر در بخش پیشنهادات این تحقیق گفت که دولت افغانستان باید افزون بر بلند بردن ظرفیت‌های صحی جهت رسیدگی به مشکلات روانی اطفال زمینه‌های جبران عقب مانی کودکان از آموزش را نیز با برنامه‌های دقیق جبران نماید.

بااین‌همه، بر بنیاد یافته‌های نهادهای بین‌المللی پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه افزایش یافته است. هم اکنون ۲.۹ میلیون کودک زیر سن ۵ سال به سوء تغذیه حاد در جهان گرفتاراند.

کودکان افغان، قربانی پنهان ویروس کرونا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد