وزارت-معارف-آمار-دانش‌آموزان-را-ده-میلیون-نفر-اعلام-کرد

مسوولان وزارت معارف افغانستان می‌گوید که در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون دانش‌آموز در مکاتب دولتی و خصوصی مصروف فراگیری تعلیم می‌باشند.

به گزارش افغان نیوز؛ کرامت الله آخندزاده، معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف امروز ( چهارشنبه، ۲۱ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در یک سال گذشته به تعداد ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۸۴۰ دانش‌آموز در مکاتب دولتی و خصوصی جذب شده که با این حال، تعداد مجموعی دانش‌آموز در سراسر کشور در مکاتب دولتی و خصوصی به بیش از ۱۰ میلیون و ۹۱۴ هزار نفر می‌رسد.

آخندزاده در مورد تعداد مکاتب در کشور افزود که به تعداد ۳۱۶ مکتب به شمول ۱۰۶ مکتب دولتی و ۲۱۰ مکتب خصوصی در کشور جدیدأ تاسیس شده که با این رقم، تعداد مجموعی مکاتب دولتی و خصوصی در سراسر کشور به ۱۸ هزار و ۳۳۷ مکتب می‌رسد.

او همچنان درباره مراکز تعلیمات اسلامی در کشور گفت که به تعداد ۲۱ هزار و ۲۵۷ مرکز تعلیمات اسلامی وجود دارد که از میان ۱۹ هزار و ۶۶۹ مدرسه، یک هزارو ۲۷۷ دارالحفاظ، ۱۱۵ دارالعلوم و ۳۹ دارالایتام در کشور ایجاد شده که در آن به تعداد ۳ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۰۰ نفر مصروف فراگیری تعلیمات اسلامی می‌باشند.

معین این وزارت بیان داشت که در یک سال پیسین ۱۵۲ مکتب ابتداییه دولتی و خصوصی به متوسطه و ۱۱۹ مکتب متوسطه دولتی و خصوصی به لیسه ارتقاء یافته و به تعداد ۱۲۳ مکتب و ۱۵۹ صنف محلی به اطفال کوچی اختصاص یافته که هم‌اکنون ۴۱ هزار و ۸۲۴ دانش‌آموز در آن مصروف فراگیری تعلیم می‌باشند.

به گفته‌‌ی معین این وزارت، در ۱۸ ولایت برای ۴۸۴ طفل معیوب و معلول در مراکز آموزشی تعلیمات خاص، زمینه آموزش فراهم گردیده و نیز در ۱۹ ولایت برای ۳ هزار و ۸۴۴ دانش آموز معلول وسایل و امکانات درسی مهیا شده است.

این مقام وزارت معارف در این برنامه گفت که در یک سال گذشته به تعداد ۱۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۳۹ جلد کتاب درسی برای صنف اول تا دوازدهم، به تعداد ۶۱۷ هزار و ۹۷۸ جلد کتاب درسی برای مراکز تعلیمات اسلامی و به تعداد ۲۹۴ هزار و ۶۴۱ جلد کتاب سواد آموزی چاپ و توزیع شد.

آخندزاده تاکید کرد که این وزارت برای جلب همکاری‌های بیشتر در عرصه معارف، ۱۹ تفاهم‌نامه همکاری را با نهادهای داخلی و خارجی به امضا رسانده و به ۳ هزار و ۷۵۰ مورد شکایت رسیدگی شده است.

معین این وزارت آمار می‌دهد که به تعداد ۶۵۰ مکتب توسط مردم و بنیادهای خیریه در ولایت‌های مختلف اعمار و بیش از یک هزار و ۵۰۰ مکتب دیگر در یک سال گذشته ترمیم شد.

در همین رابطه، منصور احمد حمزه، سخنگوی این وزارت در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم گفت که مکاتب دخترانه بار دیگر تا امر ثانی مسدود خواهد ماند.

مسوولان این وزارت در این برنامه گفتند که در یک سال گذشته این وزارت در راستای بازنگری و اصلاح کتاب، مواد درسی و همچنان بررسی کیفیت عرضه خدمات در نهادهای تعلیمی تلاش‌های پی‌هم انجام داده است.

وزارت معارف آمار دانش‌آموزان را ده میلیون نفر اعلام کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد