-درصد-آب‌ها-معدنی-خلاف-معیار-صحی-تولید-میشود

عبدالکریم عارفی رئیس پارک‌های صنعتی اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید: در سراسر کشور حدود یک صد کارخانه تولید آب معدنی وجود دارد اما در کنار این کارخانه‌ها حدود ۱۰۰ کارگاه تولید آب معدنی غیر معیاری نیز وجود دارد.

عبدالکریم عارفی رئیس پارک‌های صنعتی اتاق تجارت و صنایع کشور در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: در افغانستان حدود 100 کارخانه تولید آب معدنی وجود دارد که آب را به شکل معیاری تولید می‌کنند و در کنار این کارخانه‌ها حدود 100 کارگاه تولید آب معدنی غیر معیاری نیز وجود دارد که آب را به شکل غیر استندارد تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

آقای عارفی گفت: در کابل و ولایات کشور تعداد از کارخانه وجود دارند که خلاف معیار لازم آب تولید و به بازار با قیمت بسیار پایین عرضه می‌کنند که این عمل انان سبب مشکلات سد راه سرمایه گذاران آب معدنی شده است.

به گفته‌ی عارفی تولید آب‌های معدنی غیر معیاری سبب شده است که سرمایه گذاران در بخش آب آسیب بنگرند. به گفته‌ی عارفی کسانی هستند که بیشتر از 50 میلیون دالر در یک در سکتور آب سرمایه گذاری کرده اند.

اما از سوی دیگر یک تعداد افراد در کابل وجود دارند که ده هزار دالر کارگاه تولید آب معدنی راه اندازی کرده اند که آب تولید این کارگاه ها نه معیار لازم صحی را دارند و هم با قیمت پایین به بازار عرضه میشود. عارفی افزود: اگر حکومت مانع فعالیت این کارگاه‌ها غیر قانون نشود، سرمایه گذاران تولید آب با رکود مواجه خواهند شد.

به گفته‌ی رئیس پارک‌های صنعتی اتاق تجارت و صنایع در شهر کابل حدود 50 کارخانه تولید آب معدنی به شکل معیاری فعالیت دارند و حدود 50 کارگاه غیر معیاری نیز در این شهر فعالیت که با امکانات ناچیز آب تولید میکنند.

او افزود: آب 19 لتره کارگاه غیر قانونی و غیر معیاری در بازار با قیمت 25 افغانی عرضه میشود در این حالیست که آب استندرد 19 لتره کمتر از 60 افغانی عرضه نمی‌شود اما  مردم بیشتر آب را خریداری می‌کنند که ارزان است و به کیفیت آب توجه نمی‌شود.

این مقام اتاق تجارت و صنایع بیان داشت: حکومت فساد می‌کند و مانع فعالیت این کارگاه‌های نمیشود و باید وزارت صحت عامه بالای آب تولید شده کارگاه‌ها کنترول داشته باشد که ندارد. او افزود:چندین بار خانه‌داران تولید آب معدنی از تولید آبهای غیر معیاری در شهر کابل شکایت کرده اند اما اتاق مانع فعالیت انان شده نمیتواند چرا که این نهاد یک نهاد اجرایی نیست.

عارفی گفت: چند کارخانه محدود در سطح کشور وجود دارند که آب با معیار صحی جهانی تولید می‌کنند و باید این کارخانه ها کار خود را در سراسر کشور گسترش دهند.

در سطح کشور حدود 300 میلیون دالر در سکتور تولید آب سرمایه گذاری صورت گرفته است که حدود 200 میلیون دالر ان در کابل سرمایه گذاری شده است. در حال حاضر آب معدنی مورد نیاز کشور از داخل تامین میشود و از خارج کشور وارد نمیشود.

عارفی افزود: 70 درصد آب شهرهای افغانستان به دلیل موجودیت بیش از حد چاه فاضلاب غیر قابل استفاده و آلوده است و برای تولید آب معدنی است و باید آب اولیه آب معدنی از خارج شهرهای آورده شود. او افزود:حکومت هیچ نوع برنامه برای جلوگیری از آلودگی بیشتر آب شهر کابل ندارد.

به گفته‌ی عارفی مردم با فرهنگ استفاده از آب صحی آشنا شده اند و با مصرف ده افغانی و خرید یک بوتل آب میتواند صحت خود را تضمین کنند اما باید در زمان خرید آب  به مارکهای آب‌های معدنی توجه شوند.

این مقام اتاق تجارت و صنایع از جامعه جهانی می‌خواهد که به مردم اطلاع رسانی کند تا مردم از آب‌های آلوده استفاده نکنند.

 

 

 

50 درصد آب‌ها معدنی خلاف معیار صحی تولید میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد