-درصد-مردم-در-اثر-امراض-غیرساری-می-میرند

وزیر صحت عامه کشور می گوید که حدود ۳۰ درصد مردم در اثر امراض غیر ساری« سرطان، شکر، عصب و فشار»، جان های شان را از دست می دهند.

به گزارش افغان نیوز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، امروز شنبه( 18 – حمل) درکابل، طی مراسم روزجهانی صحت با شعار" پوشش صحی همگانی: همه کس درهمه جا" گفت که حدود 30 درصد مردم ناشی از امراض غیرساری مانند سرطان، شکر، فشار و عصب می میرند.

آقای فیروز افزود، حدود 40 سال قبل، سازمان صحی جهان اظهار داشته بود که تمام انسان ها تا چند سال آینده از خدمات صحی کامل برخوردار خواهند شد؛ اما تا اکنون نه تنها تمام انسان ها دسترسی کامل به خدمات صحی ندارند بلکه تنها آمریکا حدود 40 میلیون نفوس شان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

وی علاوه نمود، نا امنی و بی ثباتی ها در افغانستان عامل اصلی عدم دسترسی شهروندان به خدمات صحی بوده و در اثر امراض ساری و غیرساری جان های شان را از دست می دهند.

فیروز می گوید، با وجود چالش ها و کمبود منابع، عرضه خدمات صحی باید درسراسر کشور بهبود یافته و نیازمندی های هر شهروند برآورده شود.

وی خاطرنشان ساخت، درسال 2002، حدود 9 درصد مردم به خدمات صحی دسترسی داشتند؛ اما اکنون بیش از 70 درصد شهروندان از خدمات و امکانات صحی مستفد می شوند.

آقای فیروز تصریح نمود، طی یک سال گذشته، با تلاش وزارت صحت عامه و سایر مسئولان سکتورصحی، حدود 172 مراکز صحی در سراسر کشور ایجاد شده و خدمات عرضه می دارند.

به گفته وی، از سال 2002 تا سال 2015 از 1600 نفر مرگ و میر مادران به 396 تن کاهش یافته و همچنان در بین سال های یادشده، مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال از 257 به 55 تن در هریک هزار تولد زنده نیز کاهش یافته است.

وی گفت، حدود 48 درصد اطفال زیرسن یک سال، برای دریافت خدمات همه واکسین ها، تحت پوشش قرار گرفته اند و همچنان یک شفاخانه و بخش های اختصاصی تداوی امراض گرده در ولایت های کابل، ننگرهار و کندهار ایجاد شده است.

وزیر صحت عامه اضافه نمود، اختصاص دادن 5 دالر برای فی نفر در یکسال، برای بهبود کیفیت خدمات صحی و دسترسی کامل شهروندان به این خدمات، ممکن نیست.

او می گوید که کمک ها و حمایت های سازمان صحی جهانی نسبت به یک سال گذشته، حدود 100 میلیون دالر کاهش یافته است.

وی تاکید دارد که با گذاشتن مالیه و بلند بردن قیمت کالاهای مضر از جمله تنباکو و نوشابه های شیرین مصرف آنها پائین آمده، صحت مردم بهتر خواهند شد و منابع مالی داخلی نیز افزایش خواهند یافت.

همچنان وزیر صحت عامه از نهادهای صحی داخلی و سازمان صحی جهانی می خواهد که منابع مالی وزارت صحت عامه و سایرسکتور صحی را تمویل نمایند تا عرضه خدمات صحی و دسترسی مردم را به سکتورصحت آسان سازد.

قابل ذکر است که مسئولان سکتورصحی، عدم دسترسی و نا رضایتی شهروندان را ناشی از نا امنی و بی ثباتی در سراسرکشور عنوان کرده، اظهار می دارند که حادثات ترافیکی، جنگ، انتحار و انفجار بالای مراکز صحی و شفاخانه ها فشار وارد نموده و گرفتار کمبود منابع مالی می کند.

30 درصد مردم در اثر امراض غیرساری می میرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد