روزانه-هزار-نفر-در-اثر-سرطان-می-میرند

مسوولان صحی و اعضای مجمع عمومی بنیاد مجادله علیه سرطان می گویند که سالانه درجهان حدود ۱۵ میلیون کیس امراض سرطان دریافت می شود و روزانه ۲۲ هزار نفر در اثر این بیماری می میرند.

به گزارش افغان نیوز: شمار از مسوولان سکتورصحی و اعضای مجمع عمومی بنیاد مجادله علیه سرطان، امروز یکشنبه( 12 – حمل) درکابل، طی نشست خبری از وقوع روز افزون بیماری سرطان درکشور خبر داده، می گویند که در اثر این بیماری، روزانه 22 هزار نفر در جهان جان های شان را ازدست می دهند.

خانم رولا غنی، بانوی اول کشور هدف ازین بنیاد را آگاهی دهی مردم از شیوع روز افزون بیماری سرطان و چگونگی جلوگیری از این بیماری عنوان کرده، افزود:« مجمع عمومی بنیاد مجادله علیه سرطان یک سال قبل افتتاح شد؛ اما بنابر عدم هماهنگی و انسجام میان اعضای این بنیاد، فعالیت های شان متوقف بود.»

رولا غنی گفت، این بنیاد تلاش دارد تا اعضای شان را افزایش داده و در چارچوب وزارت صحت عامه، برای جلوگیری و تشخیص بیماری سرطان فعالیت های شان را در مرکز و ولایات افزایش دهد.

وی علاوه نمود، در افغانستان بیش از 20 هزار نفر به بیماری های مختلف سرطان مصاب شده و بیش از 15 نفر آنان از بین رفته اند.

وی تاکید دارد، من شخصا از این بنیاد حمایت می کنم و از وزارت های مالیه، صحت عامه و همچنین از دانشگاه طبی کابل نیز تقاضا به عمل می آورم تا برای گسترش و تطبیق این پروسه همکاری های شان را داشته باشند.

ازسوی هم، فیروزالدین فیروز، وزیرصحت عامه، سرطان را از جمله امراض های غیرساری دانسته، گفت:« با در نظرداشت آمار و ارقام دریافت شده از افراد مصاب به این بیماری، مسئولان سکتورصحی با همکاری بنیاد مجادله علیه سرطان، تا سال 2030، حد اقل 50 درصد از این بیماری را تشخیص و جلوگیری خواهند نمود.

وی خاطرنشان ساخت، دریک سال اخیر بیش از 13 هزار تن که مصاب به بیماری سرطان هستند، تداوی شده اند.

او تاکید دارد که تطبیق و گسترش این  پروسه در سراسر کشور، بدون همکاری رولا غنی، بانوی اول و تمام داد خواهان بنیاد مجادله علیه سرطان نا ممکن خواهد بود،

وی همچنان افزود، استفاده و تصویب قانون منع قاچاق تنباکو، ایجاد برنامه های آموزشی در مرکز و ولایات از اولویت های کاری ما خواهد بود.

خانم شینکی کروخیل، رییس بنیاد مجادله علیه سرطان می گوید که این بنیاد با همکاری وزارت صحت عامه و حمایت مالی وزارت مالیه ایجاد شده و فعالیت های شان را در این عرصه گسترش خواهد داد.

خانم کروخیل خاطرنشان ساخت، اولین دستاورد این بنیاد، ایجاد دستگاه« آنکولوژی وارد» در شفاخانه جمهوریت کابل و پروگرام کنترول در وزارت صحت عامه می باشد.

وی تاکید دارد که پس از حمایت حکومت خصوصا بانوی اول" رولا غنی"، وزارت های مالیه، صحت عامه، تحصیلات عالی و همچنان سازمان صحی جامعه جهانی فعالیت های شان را درسراسر کشور گسترش خواهد داد.

ناهید سرابی، معین پالیسی و تخنیکی وزارت مالیه نیز از حمایت مالی وزارت به منظور وقایه و جلوگیری از بیماری سرطان، خبر داده، می گوید:« بنیاد مجادله علیه سرطان در سال(1395) شامل بودجه ملی و انکشافی وزرات مالیه شده است.»

وی تاکید دارد که وزارت مالیه طرح پیشنهادی این بنیاد را تائید نموده و در سال(1397) نیز بیش از 34 میلیون افغانی را از این بنیاد حمایت خواهد کرد.

قابل ذکر است که شمار زیادی از شهروندان خصوصا افراد مبتلا به امراض ساری و غیرساری، اظهار می دارند که عدم کیفیت دواها و نبود امکانات لازم در سکتور صحی کشور، مردم را مجبور می سازند که جهت تداوی مریضی شان، خارج از کشور مراجعه نمایند.

روزانه 22 هزار نفر در اثر سرطان می میرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد