ارزیابی-مراکز-رای‌دهی-بر-شفافیت-انتخابات-می-افزاید

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند روند بررسی مراکز رای‌دهی در کشور آغاز شده است و این روند بر شفافیت برگزاری انتخابات نقش ارزنده ای دارد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: امام محمد وریماچ، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات امروزدوشنبه (۱۶ اسد) در نشست خبری از آغاز بررسی مراکز رای دهی در سراسر کشور خبر داد و گفت برای شروع این روند یک هزار کارمند استخدام و آموزش داده‌اند.

وریماچ تصریح می کند که بنا بر انتقاداتی که از مراکز رای‌دهی گزارش شده بود ارزیابی این مراکز امری ضروری پنداشته شده بود تا بر اهمیت و شفافیت انتخابات بیشتر تاکید صورت گیرد.

رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افزود:" عدم متوازن بودن مراکز رای‌دهی با توجه به نفوس محل و دور و نزدیک بودن آنها، قرار گرفتن بعضی مراکز در ملکیت‌های شخصی و بحث‌هایی در مورد دروغین بودن شماری از مراکز، از جمله مهمترین این انتقادات بوده است."

قرار است این روند با همکاری مقامات محلی، فعالان مدنی و شوراهای علما در سراسر افغانستان؛ نخست در شهرها و بعدا در ولسوالی‌ها به مدت 45 روز را در برخواهد گرفت.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید همه مراکز رای دهی در مکاتب، مراکز بهداشتی و سایر تاسیسات عمومی ایجاد خواهد شد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید پس از ختم روند ارزیابی مراکز رای دهی، روند ثبت نام رای دهندگان را با استفاده از تکنالوژی جدید آغاز خواهند کرد.

آغاز روند بررسی مراکز رای دهی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز تصمیم نهایی حکومت در مورد حوزه‌های انتخاباتی در این کشور مشخص نشده است.

آقای وریماچ می‌گوید چهار ماه پیش طرح خود را به ریاست جمهوری سپرده‌اند و منتظر تصمیم حکومت در این زمینه هستند.

تغییر حوزه‌های انتخاباتی و طرح‌های پیشنهاد شده در این عرصه، بحث‌های زیادی در افغانستان به دنبال داشت.

رایزنی‌ها برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی ابتدا در پی بروز بحران انتخاباتی در ولایت غزنی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، انتخاباتی که همه ۱۱ کرسی این ولایت را در اختیار نامزدهای هزاره قرار داد و انتقاد نامزدهای پشتون را برانگیخت.

با تشکیل کمیسیون ویژه اصلاح انتخاباتی در سال ۱۳۹۴ رایزنی‌ها در این خصوص بیشتر شد و سپس این بحث در کابینه مطرح شد و اشرف غنی، رئیس جمهوری با امضای قانون جدید انتخابات، اختیار تصمیم‌گیری در این مورد را به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار کرد.

کوچک شدن حوزه‌های انتخاباتی، تک کرسی شدن آنها و عدم تغییر حوزه‌های فعلی از جمله طرح‌هایی بود که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات ترتیب شد.

اکنون بر اساس قانون انتخابات ۱۳۸۳، هر ولایتی در افغانستان یک حوزه‌ انتخابی پارلمانی در نظر گرفته شده که هر یک از این حوزه‌ها (ولایت‌ها) بر حسب جمعیت دارای ۲ تا ۳۳ کرسی در مجلس است. در واقع، از ۲۵۰ کرسی مجلس، ۲۴۰ کرسی آن بین این ولایت‌ها تقسیم شده و ۱۰ کرسی دیگر به کوچی‌ها (عشایر) اختصاص داده شده است.

قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی افغانستان به تاریخ ۱۶ سرطان/تیر سال ۱۳۹۷

ارزیابی مراکز رای‌دهی بر شفافیت انتخابات می افزاید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد