افزایش-بی-پیشینه-مرگ-و-میر-مادران-در-افغانستان

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد که به دلایل دور بودن مراکز صحی، عدم دسترسی به معلومات صحی، خشونت علیه زنان،، ولادت های مکرر باعث افزایش بی پیشینه مرگ و میر مادران گردیده است.

به گزارش آژانس افغان خبر: فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور امروز چهارشنبه(27 دلو) در مراسم ارایه نتایج نهایی سروی صحت در سال 1394 به خبرنگاران گفت: طی سال های اخیر در کشور آمار مرگ و میر مادران افرایش؛ اما میزان مرگ و میر اطفال زیر 5 سال به صورت چشم گیری کاهش یافته است.

وزیر صحت عامه تصریح کرد که این سروی در سراسر کشور از حجم بزرگی برخوردار است و در حدود 49 هزار خانواده را سرشماری و سروی نموده است.

آقای فیروز تاکید می کند که نتایج این احصائیه با پیشرفت ها و مشکلات زیادی مواجع است که در بخش ایجاد مراکز صحی، بانک خون، آگاهی عامه پیشرفت های بوده اما در بخش تغذیه مادران، ازدواج های زیر سن، عدم دسترسی به تنظیم خانواده و امکانات از مشکلات این سروی پنداشته می شود

وی همچنان اضافه کرد که اوسط عمر یک نفر در کشور در ده سال قبل 42 سال برای مردان و 43 برای زنان تخمین زده می شد که این رقم طی این ده سال اخیر به 62 و 63 سال افزایش پیدا کرده است.

فیروزالدین افزود این رقم نشان می دهد که خدمات صحی در سراسر کشور به صورت گسترده ای در دسترس مردم قرار گرفته و از بسیاری مرگ ها که بر اثر بی توجهی اتفاق می افتد جلوگیری کرده است.

وزیر صحت اظهار داشت که این سروی با وجود مزیت های که دارد اما یک تعداد مشکلاتی را هم  دارا می باشد که شامل گزارش دهی غلط از مرگ و میر مادران می باشد.

او علاوه کرد در این سروی آمده است که تعدادی از مادران باردار که بر اثر فشار خون و یا هم بیماری های دیگر از بین رفته اند را ناشی از حاملگی توضیح داده اند.

افزایش بی پیشینه مرگ و میر مادران در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد