فساد-بیشتر؛-عواید-کمتر-مالیات-مردم-به-دلیل-فساد-اداری-جمع-آوری-نمیگردد

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع می‌گوید؛ در نهاد های که مسئولیت جمع آوری مالیات را به دوش دارند، فساد گسترده وجود دارد و همین مشکل سبب میشود که تاجران از پرداخت مالیات فرار کنند.

به گزارش افغان خبر؛ خان جان الکوزی معاوین اتاق تجارت و صنایع امروز (شنبه 16 دلو) در برنامه ارزیابی هفته کامپاین آگاهی دهی مالیات سال 1396 در کابل گفت؛ هیچ تاجر نمیتواند از پرداخت مالیات فرار کند اما اگر فساد در ادارات جمع آوری مالیات وجود داشته باشد تاجران از پرداخت مالیات فرار خواهند کرد.

آقای الکوزی گفت؛ شماری از تاجران از قانون مالیات آگاهی ندارند و اتاق تجارت و صنایع به همکاری تمام اتحادیه های صنعتی تلاش میکنند که این مشکل برطرف شود و تاجران از قانون مالیات آگاهی کامل پیدا کنند.

معاون اتاق تجارت و صنایع بیان داشت؛ در هر کشور جهان باید شهروندان، تاجران و صنعت کاران به حکومت خود مالیات پرداخت کنند و شهروندان افغانستان نیز باید از این فرهنگ پیروی نمایند.

او افزود؛ وزارت مالیه باید برنامه های را راه اندازی کند که تاجران از پرداخت مالیات آگاهی دهی حاصل کند. الکوزی بیان داشت؛ فساد در ادارات حکومتی به شکل گسترده وجود دارد و همین مشکل سبب شده است که شمار زیادی از تاجران از پرداخت مالیات فرار کنند.

از سوی دیگر مجیب الرحمن شیرزاد رئیس عمومی عواید وزارت مالیه گفت؛ نبود آگاهی از قانون مالیات عامل اصلی مانع جمع آوری مالیات در کشور است و برای افزایش عواید مالیات باید به تاجران و صنعت کاران آگاهی دهی صورت گیرد.

آقای شیرزاد بیان داشت؛ اگر آگاهی دهی با صنعت کاران و تاجران صورت گیرد عواید مالیات در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد. او افزود؛ برنامه آگاهی دهی مالیات تا آگاهی کامل شهروندان ادامه پیدا میکند.

این مقام وزارت مالیه افزود؛ راه اندازی برنامه آگاهی دهی سبب شده است که شمار زیادی از تاجران و صنعت کاران از پرداخت مالیات دست بردارند.

این در حالیست که آذرخش حافظی رئیس اتحادیه شرکت های نفت و گاز افغانستان می‌گوید؛ وزارت مالیه همواره افتخار میکند که در سال گذشته مالی 33 میلیارد افغانی بیشتر از هدف تعیین شده مالیات جمع آوری کرده است اما این جمع آوری مالیات به چه قیمت بوده است؟

حافظی بیان میکند؛ در سال های گذشته حکومت به دلایل مختلف از تاجران و صنعت کاران 8 درصد مالیات اخد میکرد و اما در سال گذشته مالی این رقم به 16 درصد افزایش پیدا کرد بود که؛ شمار زیادی از تاجران به کار خود نقطه پایان گذاشتند.

فساد بیشتر؛ عواید کمتر/ مالیات مردم به دلیل فساد اداری جمع آوری نمیگردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد