افزایش-تولیدات-قالین‌‌های-دستی-در-کشور

اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین می‌گوید که تولیدات قالین‌های دستی در کشور افزایش یافته؛ اما صادرات مستقیم به کشورهای جهان نداریم.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد رسول کاظمی، عضو هیئت رهبری اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین در گفتگو با آژانس افغان نیوز، گفت که تعداد بیشتر مردم به علت فقر و بیکاری به قالین بافی روی آورده اند. در سال گذشته یک و نیم میلیون متر مربع قالین در افغانستان تولید شده است.

آقای رسولی، عضو هییت رهبری انجمن تولیدات و صادرکنندگان قالین گفت: «۹۰ درصد قالین‌های افغانستان به پاکستان صادر می‌شود و ۳۰ درصد قالین‌های کشور به گونه‌ی مستقیم به کشورهای جهان صادر می‌شود.»

او بیان داشت؛ بعداز تلسط امارت اسلامی در افغانستان و مسدود ماندن مکاتب دخترانه، بیش‌از یک میلیون خانوداه در سراسر کشور به کار قالین بافی روی آورده اند.

رسولی به ادامه‌ی سخنان‌اش گفت که تولیدات قالین‌های دستی در کشور افزایش یافته و در یک سال گذشته یک‌و نیم میلیون متر مربع قالین در کشور تولید شده است.

این عضو انجمن تولیدات و صادر کنندگان قالین می‌گوید که به علت به رسمیت نشناختن امارت اسلامی، نمی‌توانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی اشتراک کنیم و این یک ضربه‌ی بزرگی برای صادرات قالین‌های کشور می‌باشد.

آقای رسولی تاکید نمود که امارت اسلامی باید نمایشگاهای در سطح کشور برگزار نمایند تا شهروندان از تولیدات داخلی کشور آگاه شوند و زمینه‌ی استفاده از قالین‌های تولیدی در کشور فراهم شود.

به گفته وی؛ اکثر خانوداه‌ها از قالین‌های وارداتی استفاده می‌کنند و فیصدی بسیار کم مردم از تولیدات داخلی آگاه هستند؛ چون نمایشگاه‌های قالین بسیار کم برگزار می‌شوند و این نمایشگاه‌ها باید در سطح کشور افزایش یابد.

رسولی بیان داشت؛ نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی می‌تواند برای صادرات قالین‌های کشور سودمند باشد و از امارت اسلامی می‌خواهیم که در این زمینه توجه‌ی جدی نماید؛ چون این گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند برای صادرات و افزایش اقتصاد کشور مفید تمام شود.

رسولی  فعالیت‌های محدود بانک‌ها، بهای بلند مواد خام قالین، اشتراک نکردن در نمایشگاه‌های بین‌المللی و هم‌چنین نبود پروازهای دهلیز‌های هوایی برای صادرات قالین را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که سد راه تولید کنندگان قالین قرار دارند.

افزایش تولیدات قالین‌‌های دستی در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد