آمریکا-تلاش-دارد-پول‌های-مردم-افغانستان-را-آزاد-کند

مقامات ارشد امریکا در هماهنگی با امارت اسلامی طالبان روی سازوکاری کار می‌کنند تا مردم افغانستان به ذخایر پولی بانک مرکزی مسدودشده دسترسی پیدا کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ روزنامه واشنگتن پست، روز سه شنبه، ۷ سرطان به نقل از منابع خود گزارش داد که این طرح برای مهار گرسنگی و بحران بشری در افغانستان روی دست گرفته شده و قرار است در صورت توافق، مقامات طالبان بر این منابع مالی کنترل نداشته باشند.

واشنگتن‌پست گفته‌است که مقامات امریکایی در مذاکره با طالبان سازوکاری را مطرح کرده‌اند که مامورین و متخصصین بانک مرکزی افغانستان با استفاده از این ذخایر ارزی، ثبات و رونق را به اقتصاد افغانستان بازگردانند.

این روزنامه امریکایی افزوده‌است که افغانستان در حال حاضر با بحران انسانی مواجه است و اداره بایدن بخشی از وضعیت پیش‌آمده در این کشور محسوب می‌شود؛ زیرا پس از سقوط حکومت پیشین در آگست ۲۰۲۱ حکومت ایالات متحده میلیارد‌ها دالر دارایی‌ بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

به گفته این روزنامه، علاوه بر منجمد کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان، حکومت امریکا بر سکتور بانکی این کشور تعزیراتی وضع کرد، اقدامی که موجب شد تا افغانستان با فاجعه مالی مواجه شود.

ظاهرا گفته می‌شود تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد که طالبان از ذخایر ارزی برای مقاصد دیگر استفاده نتوانند.

دو منبع آگاه به واشنگتن پست گفته‌اند که یک گزینه ایجاد یک صندوق مالی مستقل برای مدیریت پول‌های بانک مرکزی افغانستان در امریکا است.

واشنگتن پست به نقل از مقامات امریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان گرفته شود، نوشته‌است که آنان از پیشرفت گفتگو‌ها با مقامات طالبان در این عرصه خوشبین ‌اند. این منبع اما در مورد مذاکره با طالبان جزئیات بیش‌تری ارائه نکرده‌اند.

با آن‌هم این مقامات امریکا گفته‌اند هنوز هم موانع وجود دارد تا بخشی از دارایی افغانستان به مردم آن کشور انتقال یابد.

کاخ سفید در ماه فبروری اعلام کرد که نیمی از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داده خواهد شد. حکومت بایدن می‌گوید که هدف از مسدود کردن ذخایر ارزی جلوگیری از دسترسی طالبان به این منبع پولی بوده‌است.

حکومت بایدن امیدوار بود که با اعمال فشارهای مالی، طالبان را مجبور کند که تن به خواسته‌های امریکا در مورد تامین حقوق زنان و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان بدهد؛ اما به گفته واشنگتن پست، طالبان اعتنایی به فشارها و مطالبات امریکا نکرده‌اند.

آمریکا تلاش دارد پول‌های مردم افغانستان را آزاد کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد