افغانستان-دو-میلیارد-دالر-خسارت-دیده-است

وزارت خارجه‌ امارت اسلامی گفته است که تنها در سال جاری اثرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان بیش از دو میلیارد دالر خسارت برجای گذاشته است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ بادامد امروز (دوشنبه، ۱۶ عقرب) در رشته‌توییتی نگاشته است که این وزارت برگزاری بیست‌وهفتمین نشست تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر را نخستین گام جهت یافتن راه‌ حل برای چالش‌های کنونی اقلیمی در جهان می‌داند و معتقد است که به چالش‌های مشترک نمی‌توان بدون تفاهم و کار مشترک رسیدگی کرد.

بلخی گفته است: «از آن‌جایی که اثرات تغییر اقلیمی مرزهای سیاسی را نمی‌شناسد، لذا راه‌ حل‌های آن نیز باید مستقل از ملاحظات سیاسی باشد و کشورهایی مانند افغانستان که هیچ‌گونه سهم منفی در تغییر اقلیم نداشته‌اند، اما با تأثیرات منفی آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نباید نادیده گرفته شوند».

بلخی نگاشته که تنها در سال جاری افغانستان به ارزش بیش از دو میلیارد دالر خسارت به‌دلیل اثرات منفی تغییرات اقلیمی متقبل شده است.

او گفته است که اسلامی افزون بر جبران این ضرر، کاهش سایر خسارات احتمالی و افزایش مقاومت جوامع در معرض تهدید، به کمک‌های توسعه‌ای جامعه جهانی ضرورت دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز خواستار اقدام جمعی فوری برای توقف تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است.

بیوناما افزوده که افغانستان یکی از کشورهایی است که با کم‌ترین آمادگی در برابر چالش‌های اقلیمی قرار دارد.

با این حال، نمایند‌گانی نزدیک به ۲۰۰ کشور اجلاس آب‌و‌هوای سازمان ملل متحد را با توافقی برای بحث در مورد پرداخت غرامت به کشورهای فقیر آغاز کرده‌اند.

نمایند‌گان کشور‌های جهان روز گذشته (یک‌شنبه، 15 عقرب) برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات آب‌و‌هوا، این موضوع بحث‌برانگیز را در دستور کار‌شان قرار داده‌اند.

افغانستان دو میلیارد دالر خسارت دیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد