بلاتکلیفی-هزار-پناهجو-در-مرزهای-اروپا

اداره یونیسف هشدار داده است که نزدیک به ۷۵ هزار پناهجوی به دلیل بی سرنوشتی و طولانی شدن مدت اقامت شان به بیماریهای روانی دچار شده اند

 به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: افشان خان مدیر حوزوی اداره یونیسف و هماهنگ کننده ویژه برای پناهجویان و بحران مهاجرین در اروپا امروز شنبه(16 ثور) اعلام کرده است که این پناهجویان  با وجود داشتن حق مشروع برای پیوستن به خانواده هایشان  در کشورهای آلمان و سویدن گیرمانده و نمیدانند که چه زمانی اجازه حرکت برای آنان داده خواهند شد.

اداره یونیسف تصریح می کند که این وضعیت به خصوص برای مادران، اطفال و مردان بزرگسال که در یونان و بالکان گیر مانده اند خیلی نگران کننده است که با بسته شدن مرز ها و تطبیق اعلامیه مشترک اتحادیه اروپا-ترکیه، در سال ۲۰۱۶، سایر اعضای خانواده در کشور های ترانزیت، از خانواده هایشان جدا شده و قرار بود که به آنها بپیوندند اما در حال حاصر مرزبان آنها را در وضعیت نامعلومی قرارداده و زمان رفتن آنان مشخص نیست.

افشان خان مدیر حوزوی اداره یونیسف میگوید: "ما زنان بی سرپرست و اطفال گیرمانده در یونان، صربستان و بلغاریا را مشاهده مینماییم که برای ماه ها و حتی سال ها همسران و یا پدران خویشرا ندیده اند".

وی همچنان می افزاید: "روند پیوستن با خانواده ها به کندی پیش میرود و نتیجه آن نامعلوم است و این امر نزد اطفال و خانواده ها سبب بروز نگرانی عاطفی و اضطراب قابل ملاحظه گردیده و پیوستن آنها با خانواده های ایشان سالها را دربر میگیرد".

اداره یونیسف و شرکای آن در کشور یونان از سلامتی روانی و افسرده گی عمومی در میان زنان بی سرپرست و اطفالی که در انتظار پیوستن با خانواده های خویش بسر میبرند، نظارت بعمل آورده و برای آنها حمایت های روانی فراهم مینمایند.

صوفیا زیلیپی، یک وکیل که با نهاد همکار یونیسف بنام "همبستگی، همین اکنون" کار مینماید، میگوید: "بسیاری از زنان بی سرپرست احساس نامیدی دارند که این حالت عاطفی بالای اطفال آنها اثرگذار میباشد."

شمار زیادی از درخواست های پیوستن با خانواده ها، از اطفال و اعضای جدا شده خانواده ها که در کشور یونان گیر مانده اند سرچشمه میگیرند، اما بنابر حجم بیش از حد کار و شمولیت حداقل دو کشور عضو اتحادیه اروپا، این روند میتواند بصورت عموم محتاطانه و آهسته باشد. در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۰۰۰ درخواست پیوستن با خانواده ها، که از آن جمله ۷۰۰ درخواست آن از جانب کودکان بی سرپرست و جدا از خانواده میباشد، در کشور یونان داده شده اند، که صرف ۱۱۰۷ تن متقاضیان موفق گردیده اند تا در پایان سال مذکور به کشور مورد نظر خویش برسند.

در همین حال، تعداد پناهجویان و مهاجرین گیرمانده در کشور های یونان، هنگری و بالکان غربی در حال افزایش میباشد – که ارایه کننده نزدیک به ۶۰ درصد افزایش در مقایسه به سالهای گذشته میباشد، که از ۴۷۰۰۰ تن در ماه مارچ به نزدیک به ۸۰۰۰۰ تن الی پایان ماه اپریل سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

خان اظهار داشت که نگهداشتن خانواده ها با همدیگر بهترین راه برای حصول اطمینان از محافظت از اطفال میباشد و همین دلیل روند پیوستن خانواده ها برای اطفال پناهجو و مهاجر بسیار حایز اهمیت میباشد.

مدیر حوزوی از مسولان خواست که با افزایش تعداد پناهجویان  گیر مانده، کشور های عضو باید پیچیده گی های را که در طرزالعمل ها وجود دارند حل نموده تا خانواده ها بتوانند به زودترین فرصت با اعضای خویش بپیوندند.

 اداره یونیسف به روند فراهم ساختن حمایت های روانی برای اطفال پناهجو و مهاجر و خانواده ها در کشور های یونان و بالکان غربی ادامه خواهد داد، که دربر گیرنده موارد ذیل میباشند:

در کشور یونان: حمایت از 11 باب مراکز حمایت اطفال و خانواده ها (نقاط آبی) و عرضه خدمات روانی در شهر آتن و پنج ساحه باز در سرتاسر حوزه آتیکا.

در کشور بلغاریا: راه اندازی برنامه های آموزشی در رابطه با محافظت اطفال پناهجو و مهاجر برای پولیس مرزی، ریاست مهاجرین و دیپارتمنت های محافظت از اطفال در مناطق مرزی با کشور ترکیه و فراهم ساختن حمایت های روانی از طریق مراکز حمایت اطفال و خانواده ها که جدیدآ ایجاد گردیده اند.

در کشور صربستان: حمایت از مراکز فعالیت های دوستانه اطفال و خدمات اجتماعی دولتی در سراسر کشور.

در جمهوری مقدونیه یوگوسلاویا اسبق: فراهم ساختن حمایت روانی برای اطفال و مادران در مراکز حمایت اطفال و مادران در گیفجیلیا و تبانوفس

در کشور کرواشیا: فراهم ساختن حمایت های روانی برای اطفال از طریق مرکز طفل پسند در زاگرب.

در کشور سلوونیا: فراهم ساختن حمایت های تخنیکی برای دولت در عرصه رسیده گی به خلاء های کلیدی در سیستم محافظت اطفال.

اداره یونیسف حقوق و سلامتی تمام اطفال را از طریق تمام فعالیت هایکه انجام میدهد، تقویت میبخشد. ما در همکاری با شرکای خویش، در 190 کشور و سرزمین فعالیت مینماییم، تا این تعهد را در عمل پیاده نماییم، همچنان ما روی تلاش ویژه ای تمرکز مینماییم که از طریق آن به اطفالیکه بیشتر آسیب پذیر میباشند و بیشتر به حاشیه رانده شده اند، رسیده گی نمایییم و در هر گوشه دنیا، به نفع اطفال کار مینماییم.

بلاتکلیفی 75 هزار پناهجو در مرزهای اروپا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد