به-زودی-طرح-اعزام-نیروی-کار-افغان-به-عربستان-اجرائی-میگردد-

وزیر کار،اموراجتماعی، شهدا و معلولین می گوید: این وزارت پلان اعزام نیروی کار را به کشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی روی دست داشته وبه زودی اجرائی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نسرین اوریاخیل وزیر کار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین امروز دوشنبه(11 ثور) در نشست خبری اعلام کرد که طی سفری به عربستان سعودی این قرارداد را با مقامات آن کشور به امضا رسانیده که کارگران افغانی را جهت کار به خارج از افغانستان بفرستند.

خانم اوریاخیل تصریح می کند که افغانستان هم اکنون حدود 4 تا 5 صد هزار نیروی جوان دارد که نیاز است تمامی این جوانان شامل بازار کار شوند اما به دلایلی این فرصت هنوز مهیا نشده 

به باور اوریاخیل، نبود زمینه کار براب جوانان کشوربه یک معضل تبدیل شده است.

وزیر کار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین می افزاید: این وزارت جهت بهبودی اوضاع نابسامان نیروی کار تلاش های زیادی را کرده و می کند اما کافی نیست و باید اقدامات عملی و راه گشایی صورت گیرد.

وی همچنان از اهداف و اقدامات وزارت تحت امرش یاد نموده اظهار داشت که افزایش معاشات کارگران در تمامی نهادها از جمله سکتورهای خصوصی در دستور کار قرارداشته  و دستمزدها باید به 12 هزار افغانی افزایش یابد.

وزیر این وزارت خانه علاوه کرد هر اداره ای باید طبق قوانین کار برنامه های کاری خود را عیار ساخته از  اضافه کاری های بدون مزد جلوگیری خواهد شد.

او تاکید می نماید که مصونیت کاری در افغانستان خیلی ضعیف است وباید توجه جدی شده و کارگران ادارات در محل کارشان امنیت کامل احساس نمایند.

نسرین اوریاخیل افزود: خوداری از کارهای شاقه که برای صحت انسان مضر است از برنامه های روی میز این وزارت است که اجرایی خواهد شد.

وزیر کار همچنین خاطر نشان ساخت که ایجاد کمیته تفتیش کار نیز می تواند به کارگران کمک نموده تا آنان از امتیازات و حقوق ودستمزدهایشان بی خبر نباشند و همه موارد کاری را نیز در جریان باشند.

وی اضافه کرد، جبران خساره و بیمه صحی کارگران نیز از جمله موارد مهم حقوق کارگران است که باید برای آنها در نظرگرفته شود.

بانو اوریاخیل یادآور می شود که تهیه مسکن برای کارگرانی که در خانه های کرایی زندگی می کنند بسیار مهم است که کشور چین در این زمینه همکاری 10 هزار خانه مسکونی را برای کارگران اقتصاد ضعیف درنظر دارد که طی چند سال آینده برای آنان توزیع خواهد شد.

او می افزاید که 50 درصد تخفیف نیز از جمله همکاری های این وزارت با کارگران بی بضاعت است تا فرزندان شان در دانشگاه ها و مکاتب خصوصی با این تخفیف ادامه تحصیل دهند و حدود 2هزار نفر را تا به حال به مراکز آموزشی و علمی معرفی نموده اند.

وزیر کار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین تاکید نمود که برنامه های  دیگر این وزارت جذب کارگران کم سواد و سطح پایین نیز در دستور کار قرار داشته که اکنون افغانستان به 5 هزار کارگر سطح پایین نیازمند است و کشور ترکمنستان همکاری آموزش این کارگران را برعهده گرفته است.

به زودی طرح اعزام نیروی کار افغان به عربستان اجرائی میگردد.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد