بیش-از-نفر-در-ولایت-غزنی-به-مرض-توبرکلوز-مصاب-هستند

ریاست صحت عامه ولایت غزنی می گوید که ۱۸۲۸ مورد مرض توبرکلوز در این ولایت به ثبت رسیده و در جریان سال جاری ۸ نفر بر اثر این ویروس جان باخته اند.

به گزارش افغان نیوز: رقم مبتلایان مرض توبرکلوز ولایت غزنی غیر قابل قبول است اما با فعال شدن نخستین دستگاه تشخیص مرض توبرکلوز به همکاری موسسه (یو اس آی دی) در ولایت غزنی مسولین ریاست صحت عامه این ولایت سعی در پایین آوردن آمار و ارقام افراد مبتلا به این مرض ساری و مهلک دارند.

داکتر ظاهر شاه نیکمل، رئیس صحت عامه ولایت غزنی می‌گوید: طی سال روان در ولایت غزنی مرض توبرکلوز جان ۸ تن را گرفته و تا کنون ۱۸۲۸ تن دیگر مبتلا به این مرض هستند که از این جمله ۹۰۳ نفر آنان مبتلا به توبرکلوز ریوی میباشند که در نوع خود خطرناک و از طریق تنفس ساری می‌باشد.

نیکمل افزود: در گذشته ما تنها توانایی تشخیص این مرض را در مراکز صحی داشتیم که با فعال شدن دستگاه ژنتیکی تشخیص توبرکلوز(Gene expert machine) ما قادر به تشخیص نوعیت این مرض و توبرکلوز مقاوم دوایی( ویروس های پیشرفته سل که در برابر تداوی مقاومت میکنند) می باشیم.

او ضمن ابراز نگرانی از آمار بلند مبتلایان این مرض از تمامی کسانی که علایم این بیماری مانند سرفه های توام با اخلاط، کاهش مضمن وزن، تب و عرق شبانه را دارند خواست به زود ترین فرصت در مرکز ولایتی تشخیص بیماری سل در شهر غزنی مراجعه کنند و خاطر نشان ساخت که تداوی این مرض رایگان انجام میشود.

داکتر دل آقا صافی، نماینده موسسه USID می‌گوید: دستگاه ژنتیکی تشخیص توبرکلوز در سال ۲۰۱۰ ساخته شده که اولین بار در سال ۲۰۱۵ در افغانستان جهت تشخیص این مرض فعال شد و در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در ولایت غزنی مورد استفاده قرار گرفته که ارزش این دستگاه 70هزار دالر آمریکایی است.

صافی افزود: این دستگاه قادر است همزمان معاینات ۴ مریض را با اعتبار ۹۹.۵ % انجام دهد که قبلن توسط معاینات مایکروسکوبی با اعتبار ۴۶% انجام می شد.

او از افزایش این بیماری در ولایت غزنی خبر داده می گوید استفاده از این ماشین در کاهش بیماری توبرکلوز، شناسایی بیماران و جلوگیری از شیوع آن در میان مردم با اهمیت می‌باشد و اظهار داشت وزارت صحت عامه در نظردارند تا یک ماشین دیگر را نیز در این ولایت فعال کند.

حسن علی، بیمار مبتلا به توبرکلوز می‌‌گوید: که ۳ ماه قبل جهت معاینه به مرکز درمان مرض توبرکلوز آمده ام و پس از معاینات مشخص شد که مبتلا به این مرض هستم.

او از وجود چنین دستگاهی خوشحال است و میگوید که قبلن باید چند هفته منتظر نتیجه معاینات مان می بودیم که با فعال شدن این دستگاه مشکل ما حل خواهد شد.

حمیدالله سروری، وکیل شورای ولایتی: ضمن ابراز خوشحالی بابت فعال شدن چنین دستگاهی از مسولین خواستار تلاش در راستای محو مرض توبرکلوز شد.

او از رسانه ها، ملا امامان و استادان خواست تا در کنار ریاست صحت عامه جهت محو این مرض و آگاهی دهی از این مرض سهم فعال داشته باشند.

این در حالی است که در ولایت غزنی ۳۴ مرکز تشخیصیه مرض توبرکلوز و ۴۸ مرکز راپور دهی این مرض فعال می باشد ولی با آنهم آمار و شیوع این بیماری مهلک نگران کننده است.

بیش از 1800 نفر در ولایت غزنی به مرض توبرکلوز مصاب هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد