حضور-زنان-در-رسانه-ها-کمرنگ-شده-است

مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان، افزایش جنگ و تداوم نا امنی را در سراسر کشور عامل اصلی کاهش خبرنگاران زن می داند.

به گزارش افغان نیوز: یافته های تکمیلی مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان که امروز شنبه( 19 – حوت) به نشر رسید، نشان میدهد که حضور زنان ژورنالیست در رسانه های کشور، خصوصا به ولایت ها در دوسال گذشته کاهش یافته است. گسترش جنگ و افزایش نا امنی را عامل اصلی این کاهش عنوان نموده است.

فریده نیکزاد، مسئول مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان، یافته های کنونی این مرکز را حاصل گفتگو با بیش از 325 رسانه سراسری و محلی درکشور خوانده، اظهار داشت:« حدود 169 زن به رسانه ها در بخش های مختلف ایفای وظیفه می نمایند که از این میان 764 نفر آنان مسلکی هستند.»

خانم نیکزاد افزود، حدود 140 زن در رسانه دولتی، رادیو تلویزیون ملی، موبی گروپ 95 کارمند، شبکه آریانا 55 کارمند، رادیو تلویزیون بانو 52 کارمند، کلید گروپ 40 کارمند، رادیون تلویزیون شمشاد 40 کارمند، خورشید 38 کارمند و در رادیو تلویزیون زن 26 کارمند فعالیت دارند.

وی عدم آمار و ارقام مشخص از زنان خبرنگار را نقض جدی برای دموکراسی عنوان کرده، گفت:« اهمیت انتشار آمار و ارقام زنان خبرنگار درکشور، علاوه بر معلوم شدن شمار فعالان زن، گام نخست برای شناخت مشکلات در محیط کار، جامعه و آشکار نمودن مشکلات آنها است.»

او می گوید که چالش های اجتماعی، تبعیض و آزار اذیت جنسی نیز از دلایلی است که مانع کار و یا عدم حضور زنان خبرنگار در محل کار شده است.

خانم نیکزاد، عدم دسترسی به اطلاعات را نیز چالش عمده و اساسی عنوان کرده، می افزاید که برخی از نهادهای رسانه ای در ارائه معلومات همکاری ندارند.

وی خاطرنشان ساخت، ولایت هرات بعد از کابل، یکی از ولایت های بود که تعداد زیاد رسانه ها و حضور پر رنگ زنان ژورنالیست بیشتر محسوس می شد. اما گزارشات در سه ماه اخیر نشان میدهد که زنان خبرنگار در این ولایت بنابر مشکلات اجتماعی و سنت های حاکم در محل کار، شغل رسانه ای را  ترک، و به شغل دیگر رو آورده اند.

او گفت، حضور زنان خبرنگار در ولایت بلخ درمقایسه به سه ماه گذشته، گسترش یافته و پررنگ شده است.

این درحالی است که شمارزیادی از زنان خبرنگار، نا امنی، ناهنجاری های فرهنگی و عدم آگاهی مردم را مشکلات اساسی عنوان می نمایند.

حضور زنان در رسانه ها کمرنگ شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد